Deze pagina is het laatst gewijzigd op vrijdag 9 december 2022

Overwinteren in zuid Portugal

Camping Albufeira, november voorbij

Vrijdag 9 december 2022

Als ik dit schrijf dan is het al ruim een week slecht weer. Niet zo slecht en koud als in Nederland, maar wel heel veel regen. Bijna elke dag en bijna de hele dag door. Het waait nu ok wat harden , maar omdat we een aardig stukje van de kust zitten merken we er niet veel van. Wel even de luifel in de gaten houden.

De maand november hebben we wel met goed weer afgesloten. Weinig tot geen regen en soms heerlijke temperaturen. We zijn ook verhuisd. Niet van camping maar wel van plek. Drie plekken naar voren of naar achteren het is maar vanaf welk punt je kijkt. We staan nu zeg maar aan de straatkant. Minder bomen dus meer zon.

Het uitzicht is ook wat vrijer dus dat is ook wel prettig. We hadden al kennis gemaakt met onze Duitse buren dus dat maakte het verhuizen makkelijker. Heidi en Reinhold. Weet niet zeker of ik het zo goed schrijf. Zal het nog eens navragen.

We zijn nog een paar keer naar de winkels geweest, ook naar Algarve Shopping. Naar Albufeira zijn we niet meer geweest. Dus best wel veel op de camping. Ik heb met Rob nog wel een paar geocaches gedaan. Die lagen redelijk vlakbij de camping.

Maar de maand november is dit jaar weer voorbij. We hebben ons verblijf verlengt tot januari. Tot december.

Het gaat ons goed.

Camping Albufeira, we vermaken ons prima!

Zondag 27 november 2022

Het is weer een hele mooie dag. Het zonnetje schijnt, maar het wordt elke dag wel wat frisser. De temperatuur gaat beetje bij beetje omlaag. Vooral 's nachts en in de ochtend is het aan de frisse kant. Gelukkig hebben we een kacheltje mee die de eerst kou in de camper er wel uit krijgt.

Het verblijf in Albufeira is alweer drie weken gelden begonnen. We hebben het nog steeds erg naar onze zin en vermaken ons prima. De knoop tot wanneer we hier blijven is inmiddels definitief doorgehakt. Zaterdag 7 januari 2023 gaan wij verder. Dan richting Spanje. Zuid- en oostkust.

Maar eerst de feestdagen hier op camping Albufeira in Albufeira. Met kerst is er een arrangement in het restaurant van de camping waar we zeer waarschijnlijk wel heen gaan. We zijn al door diverse mensen uitgenodigd en dat is wel heel leuk. We zullen zien. Vanaf 10 december kan je reserveren.

Afgelopen week hebben we gefietst naar een heel groot shoppingcentrum vlakbij de camping. Er is van alles te vinden dus we zullen er regelmatig naar toegaan. Ik heb er ook alvast een nieuwe datakaart van Vodafone gekocht. Vanaf 7 december is de huidige niet meer te gebruiken.

Ook gelijk maar even een nieuwe trui gekocht. Zoals al gezegd het wat koudere weer komt eraan. Leuk nieuws vanuit het ABP, de pensioenen van het ABP worden met ingang van januari 2023 met 11,96% verhoogd. Dat noem ik nog eens een meevaller.

Zes dagen Camping Albufeira

Zaterdag 12 november 2022

Het is een hele mooie dag. Zowel wat het weer betreft als zaterdag. We zijn net terug van een bezoekje aan Albufeira "Old Town". Zoals veel hier in het Engels is, maar ook veel Engels is. Restaurants, pubs zijn nagenoeg allemaal Engels georiënteerd en met personeel uit India.

Dat is op op zich niet erg, maar wat mij in ieder geval heel erg stoort is dat overal de tv aanstaat en dan het geluid ook nog knetter hard. Gauw doorlopen dus. Hopelijk zijn er ook nog een paar Portugese restaurants waar je tenminste nog rustig kan eten. En ook wat anders dan burgers of steaks, maar helaas niet gevonden.

U leest het goed, het irriteert mij wel een beetje. Nou zit ik ook niet te wachten op broodje van Kootje of iets dergelijks, maar als Portugese stad gooi je wel je hele identiteit te grabbel. En dat is zonde. Vind ik tenminste.

Desalniettemin hebben we gezellig gestruind door de stad en hebben we eventje op het strand gekeken. Geluncht,  bij een "Pizzaria", waarschijnlijk van een Rus of Arabier, met personeel, ook hier, uit India. Wijn was trouwens wel heel goed en dan bedoel ik niet de huiswijn. Volgende keer wat intensiever opzoek naar een Portugees restaurant.

De zee even bewonderd en van het zonnetje genoten. Die schijnt zelfs nu nog volop.Half vier Portugese tijd, en in Nederland een uurtje later. Ik ga zo een kopje koffie zetten en de rest van de middag nog even heerlijk ontspannen.

Vanavond hoef ik dus niet meer te koken. Ook wel weer eens lekker zo'n avondje vrij. En dat op zaterdag. Morgen weer zo'n dag.

Vier dagen Camping Albufeira

Donderdag 10 november 2022

Maandag 7 november aangekomen op Camping Albufeira. Een iet wat slordige camping. Plekken om te staan zijn leuk en redelijk van formaat, maar het oogt allemaal wat rommelig. Het sanitair ziet er wel mooi en schoon uit. Dus uiteindelijk het is hier best toeven. Het zonnetje schijnt geregeld en dan gelijk ook wel pittig.

Jammer genoeg ook zo nu en dan regen, maar dat mag de pret niet drukken. Al een paar keer boodschappen gedaan, maar dan wel in de buurt. Vandaag bij de Lidl, gisteren bij de Pingo Doce. Morgen is het de bedoeling om de stad zelf te gaan bezoeken. Dat dachten we vandaag al te doen, maar we kwamen ergens uit waar we niet verder konden.

Morgen dus even opnieuw proberen. We nemen dan wel een andere weg. Het ziet er allemaal wel heel toeristisch uit, maar dat is natuurlijk te verwachten. We gaan het morgen allemaal beleven en doen natuurlijk hier verslag.

Gisteren zijn we trouwens ook geïnterviewd. Door een freelance journaliste. Het interview komt in het ledenmagazine Werkend Nederland van CNV. Morgen nog wat foto's maken voor bij het interview. Hoe dit is geworden laten wij jullie natuurlijk ook weten.

Het is nu negen uur in de avond. Een uurtje vroeger dan in Nederland. Dat gaan we dan maar even benutten met wat lezen. Tot gauw.

De laatste week op Camping Alentejo

Woensdag 2 november 2022

Maandag 7 november dan gaan we weer verder. Naar het zuiden dus. Zoals het er nu naar uitziet gaan we naar Albufeira. Naar een echte overwinter camping. Alles lekker dichtbij de camping. Winkels en ook de stad. Aan zee dus hopelijk vermaken wij ons daar. De bedoeling is om er tot en met de kerst en oud en nieuw te blijven. Dat is tenminste de planning.

Vandaag nog een mooie dag waar we gebruik van hebben gemaakt. We hebben iets meer dan een uur gewandeld. Door land met kurkbomen. Bij de ene boom was de kurk zeer recent geoogst bij de andere zeven jaar geleden. Dat was te zien aan het getal wat op de boom was gezet. Op de ene boom stond een 5 op de andere een 2. De 5 van 2015 en de 2 voor 2022. Het duurt ongeveer 9 jaar voor men (weer) kan oogsten.

Het word vroeg donker en ook snel koud. We zitten nu dus ook al in de camper en hebben er een lekker rood wijntje bij. Straks koken en lekker eten. We komen ook de avond wel weer door.

Disclaimer.

Van huis uit ben ik geen naturist. Dat heb ik eigenlijk zeer recent ontdekt. Eén zijn met de natuur in alle rust en in mijn blootje. Het geeft mij een geweldig gevoel van vrijheid. En dat met het gevoel van vrijheid van de camper maakt het leven voor mij als camperaar compleet.

Ineke is geen naturist en is dus altijd aangekleed. Voor de meeste naturisten campings, parken of hoe ze ook heten is dat geen probleem. En Ineke vind het ook geen probleem dat ik mij wel ontdoe van kleding als dat mogelijk is.

Wij wisselen de camperplaatsen, wel of geen naturisten plaats, af. En geloof ons, wij zijn heel gelukkig samen. Lees er meer over in onze blog naturistencampings.

Onze overwinter plaats op de camping 3

Onze overwinter plaats op de camping 2
Onze overwinter plaats op de camping

De zon schittert op de zee
Pizza Quattro formaggi
Ineke aan de Tagiatelle

Ineke loopt vast wat vooruit