Deze pagina is het laatst gewijzigd op zondag 28 augustus 2022

Wij reizen door Europa

Weer onderweg

Woensdag 31 augustus 2022

De maand augustus is aan zijn laatste dag begonnen. Wij staan nu in noord Jutland in het plaatsje Brovst op Tranum Klit Camping. Een hele mooie camping. Omgeven door bomen en mooie grote struiken. Het is natuurlijk geen hoog seizoen meer, maar de inrichting van de camping doet vermoeden dat zelfs in het hoogseizoen het hier heel rustig is. Klit is trouwens het Deense woord voor duin.

Voordat we hier in noord Denemarken zijn aangekomen hebben we na het verblijf op Küstenwieße in Nordleda en wederom de overtocht over de Elbe met de veerpond, een nachtje doorgebracht bij Stine en Torben. Dat was weer een leuk en goed weerzien al was het niet zo lang geleden dat we ze hadden gezien. Dinsdagochtend om 10:10 uur zijn we, na een heerlijke douche in de buitendouche, daar vertrokken en op weg gegaan naar Brovst.

Op de camping aangekomen, het was zo rond kwart voor drie, waren we al heel enthousiast van wat we onderweg allemaal hebben gezien. Mooi landschap, mooie huizen en veel natuur. En op de camping dus ook hele leuke afwisselende plaatsen. Voor ons was plek 6 vrijgehouden en ook die plek is erg mooi. Vrij groot en ook omringt met bomen en struiken. Behoorlijk privé dus.

Naaktrecreatie is op deze camping ook toegestaan, maar dan alleen op een speciaal daarvoor aangewezen deel van de camping. Daar staan wij jammergenoeg niet, maar ik moet zeggen de temperatuur nodigt nu ook niet meer echt uit. Wellicht voor een volgende keer al het warmer is.

Het is nu woensdagochtend 9:50 uur. Vandaag gaan we op de fiets boodschappen doen en vanmiddag, net als gisterenmiddag een wandeling maken naar de zee en het strand. Ik sluit hiermee in ieder geval de maand augustus af. Op naar september waarin we Noorwegen en Zweden gaan bezoeken. Tot in september.

Weer onderweg

Zondag 28 augustus 2022

We zijn weer onderweg. De schade is hersteld en de MaxFan de Luxe is ingebouwd. Maar laat ik bij het begin beginnen, wel zo makkelijk.

Vanaf de camping in Swifterbant, op maandag 22 augustus, zijn we naar Lelystad gereden. Een midweek bij de meiden want de camper zou gerepareerd worden. Althans de schade. Tevens zou de MaxFan ingebouwd worden dus hadden we onderdak nodig. Dat kon gelukkig bij de meiden.

Een drukke gezellige midweek is het geworden. Behalve de meiden hebben wij ook onze kleinzoon Rocci weer gezien. Leuke dagen gehad. Uiteindelijk brak ook de vrijdag aan de dag waarop we de camper weer konden ophalen. Dat kon in de middag.

Bij Berger, filiaal Almere, aangekomen stond de camper al op ons te wachten. De reparatie was goed gelukt en de MaxFan was keurig ingebouwd. De kosten van de reparatie vielen enorm mee dus dat was een mooie bijkomstigheid. Na de nodige administratieve afhandeling, waaronder de betaling, konden we onze weg weer vervolgen.

En die begon weer in Lelystad want we moesten weer alles inladen. Daar waren we kwart voor zeven mee klaar. Tafel gereserveerd bij De Gordiaan Kitchen-bar te Lelystad. We hebben weer heerlijk gegeten en het was een gezellige avond. Terug bij de camper snel achter het stuur en op naar de Oostvaardersdijk. Daar hebben we een nachtje overnacht. Het zou een onrustige nacht worden met een luid telefonerende dame en een auto waaruit, tot 2:28 uur, dreunende muziek kwam.

De volgende ochtend niet al te fris naar Bourtange. Een plaats op de grens met Duitsland in Oost Groningen. Ineke had daar een camping uitgezocht waarvan later bleek dat het niet deze camping was. Uiteindelijk hebben we heerlijk geslapen op Camping 't Plathuis. Een redelijk grote camping met ook camperplaatsen.

Vandaag, zondag 28 augustus zijn we in één ruk doorgereden naar Nordleda. Wederom een nachtje bij Lars en Gretchen op de Küstenwieße. We staan nu op het andere veld. Ook leuk en deze keer zijn we niet de enige. Het weer is meer en meer aan de frisse kant dus dat beloofd nog wat in het noorden van Denemarken en natuurlijk in Noorwegen en Zweden.

Terug in Nederland II

Zondag 21 augustus 2022

Deze, korte, reis zit er weer op. We staan nu op Camping de Abelen in Swifterbant. Een kleine SVR camping die een beetje doods oogt. Jammer want het is een leuke plek zo aan de rand van Swifterbant. We staan her één nachtje. We zullen hier wel vaker komen aangezien het een ideale plek is om mijn moeder te bezoeken. Op de fiets 5 minuten.

Vanaf morgen een weekje Lelystad. De camper wordt gerepareerd en een MaxFan wordt ingebouwd. Maandag, dus morgen, brengen en aanstaande vrijdag weer ophalen. Dan blijven we een nachtje ergens in Lelystad slapen. Zaterdag gaan we dan weer richting Duitsland. Waarschijnlijk nog wel een overnachting in Nederland vlakbij de Duitse grens.

Maar dat is allemaal voor onze volgende trip. Wederom Scandinavië. Wat ons dat gaat brengen lezen jullie dan wel weer. Voor nu een mooie week en tot zaterdag de 27ste augustus.

Terug in Nederland

Zaterdag 20 augustus 2022

We zijn sinds donderdag weer terug in Nederland. Jammer, maar het is niet anders. De camper moet naar de garage. De schade wordt hersteld en de MaxFan wordt ingebouwd. Dus genoeg reden om weer even in Nederland te zijn. En we zien de meiden en onze kleinzoon weer.

Maar even terug in de tijd. Woensdag 17 augustus zijn we uit Denemarken gereden. Na een dikke knuffel met Stine, Torben was in een vergadering, zijn we op ons gemak vertrokken. De rit verliep goed en Glückstadt kwam in zicht. Vanuit Glückstadt hebben we de veerpont genomen om aan de andere kant van de Elbe te komen. Je komt dan vlakbij de plaat Wischhafen uit.

Je kan ook via de snelweg door Hamburg maar daar is het erg druk. Ook zou dat 170 kilometer omrijden zijn. Met de huidige dieselprijzen is de rekensom snel gemaakt. Overigens koste ons de overtocht € 30. us financieel zouden we waarschijnlijk quite hebben gespeeld. De tocht over de Elbe was ook nog eens leuk om te doen.

Van Wischhafen ging de rit verder naar Nordlade waar we een camperplaats hadden gereserveerd op de Küstenwieße bij Lars en Gretchen. Twee drukke Duitse boeren die we, behalve bij aankomst, niet (meer) hebben gezien. De camperplaats, met maximaal 3 plekken, bestaat uit twee grote grasvelden. Je mag gaan staan waar je wilt.

Dat we ze niet meer hebben gezien is voor ons geen probleem, we hebben des te meer gechat, maar het kan wel wat onpersoonlijk overkomen. 's Nacht heeft het trouwens heel hard geregend en dat ging gepaard met de nodige onweer. Naturisme is ook hier toegestaan en daar heb ik wederom gebruik van gemaakt. 's Avonds met de regen ben ik maar binnen gaan zitten.

Na het nachtje bij Lars en Gretchen zijn we naar Nederland vertrokken. De reis ging voor het grootste gedeelte door Duitsland en bij Gronau gingen we de grens over. Jeugd sentiment want hier heb ik toen ik klein was leren zwemmen. Wij woonden toen in Overdinkel en dat was ook de eindbestemming voor die dag. Een overnachting bij Skop'nboer. Voor de tweede keer. Altijd gezellig bij Jan en Sandra Benneker.

Gisteren zijn we bij onze huidige camperplaats aangekomen. We hebben er dus al een nachtje opzitten en we gaan morgen weer weg. Naar Lelystad. Voor een week want zoals al gezegd, de camper wordt dan gemaakt. Feitelijk de schade aan de camper wordt hersteld. Daarnaast wordt er ook een MaxFan ingebouwd. Kunnen wij "thuis" de vuile was wassen. Vrijdag 26 augustus kunnen we de camper weer ophalen.

Dus even een weekje geen reisverslag. Even pauze. Vanaf zaterdag 27 begint er weer een nieuwe reis. De planning s om weer naar Duitsland en Denemarken te reizen en dan met de Catamaran over naar Noorwegen. Via de kust naar of in de buurt van Oslo te rijden en dan via de westkust van Noorwegen en Zweden weer naar Denemarken te gaan.

Dan weer Duitsland in om rond het weekend van 23/24/25 september in Hardenberg te zijn. Voor de camperbeurs Hardenberg. Maar dit is de planning, niks ligt nog vast. Is ook niet verstandig als je met een camper reist. We zien het uiteindelijk wel.

Denemarken, prachtig land III

Zaterdag 13 augustus 2022

Nog niet uitgekeken op Denemarken. Hoeft ook nog niet en willen we ook nog niet want we hebben nog een week. Deze reis dan, maar de volgende dient zich alweer aan. Als we eerst zondag de 21e maar weer in Lelystad zijn of Almere kan ook. Maar nu nog even Denemarken.

Op vrijdag zijn we op de fiets naar Augustenborg Slot gegaan. Dat had ook lopend gekund, maar we wilden daarna ook nog even boodschappen doen. Het slot is gebouwd vanaf 1665. Het kent een rijke geschiedenis met nog al wat oorlogen. Een bezoekje waard.

In de middag, na de boodschappen en de lunch, zijn we op de fiets naar Sønderborg gereden. Daar waren we al met de camper geweest, maar nu dus op de fiets er naartoe. 10 Kilometer heen en natuurlijk ook weer terug. In Sønderborg op een terras een drankje gedronken en genoten van de boten in de haven en de mensen op de boulevard.

Na Hertugbyens Camping zijn we vandaag, zaterdag 13 augustus, weer aangekomen op Ladegårdskov bij Stine & Torben Sprenger. Het is druk bij Torben en Stine want ze hebben een familiefeest. Dus nu ook nog even geen naaktrecreatie. Morgen dan maar.

We blijven hier, op Ladegårdskov bij Stine & Torben Sprenger, tot woensdagochtend en dan gaan we via Duitsland richting Nederland.
Dus nu nog even genieten van de rust en de omgeving. Morgen pakken we de fiets en gaan maar eens in de omgeving kijken. Gråsten moet erg mooi zijn. Dus wellicht een bezoekje waard.

Denemarken, prachtig land II

Donderdag 11 augustus 2022

We zijn nog steeds in Denemarken. Na de overnachting op de camperplaats, Ladegårdskov, bij Stine & Torben Sprenger zijn we voor twee nachten verhuisd naar Drejby Strand Camping. Een enorme camping met wel 270 plaatsen. Totaal niet ons ding dus dat gaan we zo min mogelijk doen.

De camping was wel mooi en we hadden echt een heel mooi uitzicht. Dat maakte best wel veel goed. Daar hebben we ook Stefan en Sabrina ontmoet. Een stel uit Duitsland. We hebben heel gezellig met elkaar gekletst. Vanmorgen gedag gezegd en inmiddels hebben we via Instagram "contact".

Na twee nachtjes Drejby Strand Camping zijn we vandaag aangekomen op Hertugbyens Camping. Niet zo groot als de vorige camping en de camping is niet druk bezocht. Best wel leeg eigenlijk en daardoor ook erg stil. Toch wel vreemd want het is een hele leuke camping met zeer ruime plekken. Met ook nog uitzicht over de Fjord. Maar goed, hier blijven wij in ieder geval twee nachten.

Zaterdagochtend gaan we weer naar Stine en Torben in Gråsten/Gravenstein. Daar verheug ik mij nog het meeste op. Lekker intiem bij hele gezellige mensen. En omdat naturisme is toegestaan vermaak ik mij er nog beter en lekkerder. Al begrijp ik dat niet iedereen ervan houd. Ineke trouwens ook niet.

Morgen een dag met wat bezoekjes gepland. Onder andere naar het nabij gelegen Hertugbyen Augustenborgs Slot/Paleis. Gebowd in 1664. Ook gaan we een kijkje nemen op het strand en we moeten weer boodschappen doen. Een drukke dag dus. Op tijd naar bed dus en in deze heerlijke stilte zal het goed slapen zijn.

Denemarken, prachtig land

Maandag 8 augustus 2022

Vandaag zijn we in Denemarken aangekomen. Na de overnachting in Fockbek Duitsland, waar we trouwens heerlijk hebben geslapen, zijn we vanmorgen in Denemarken aangekomen. En na een korte rit in Denemarken ook op de camperplaats.

De camperplaats, Ladegårdskov, bij Stine & Torben Sprenger, is wat je een particulieren camperplaats kan noemen. Het is een camperplaats op eigen terrein en heeft nagenoeg alle faciliteiten. Alleen geen grijs-water lozen en geen toiletcassette loos-plaats. Maar wel een toilet en buitendouche. Voor de liefhebbers, en dat ben ik ook, naaktrecreatie in de tuin is toegestaan.

We blijven hier een nachtje en gaan dan het schiereiland Als op. We proberen ergens een leuke camping te vinden en gaan dan het eiland op de fiets verkennen. Daar hebben we een week voor dus we kunnen genoeg bekijken.

Via Midwolda naar Denemarken

Zondag 7 augustus 2022

Van west Groningen naar oost Groningen. Van Doezum naar Midwolda. Op mini camping Blauwstadhoeve hebben we drie nachten gestaan.

Samen met Janny en Klaas hebben we verschillende uitstapje gemaakt. Op de fiets naar Winschoten. Naar een heuse hoeve die opgeknapt is en nu te bezichtigen. Ook hebben Janny en Klaas ons met de auto het Groningse land laten zien. We zijn zelfs even op het meest oostelijke punt geweest en even Duitsland ingelopen.

Maar vandaag was het weer tijd om afscheid te nemen. Rond negen uur zijn wij vetrokken en Duitsland ingereden. Onze eerst camperplaats is in Fockbek. Een gratis plaats waar alleen voor water betaald moet worden. Maar dat is dan ook maar één euro voor 50 liter. De plek was wel wat lastig te vinden. Achter een brandweerkazerne.

Morgen verder en dan Denemarken in. We hebben de cp al gereserveerd. We hebben besloten om een schiereiland te bezoeken. We hebben uiteindelijk maar twee weken en dan moeten we alweer terug naar Nederland voor de camper. Even Denemarken proeven zeg maar. Morgen een hele korte reis slechts 94 kilometer.

Augustus, een warme zomer

Donderdag 4 augustus 2022

Deze maand begint vanaf Camperplaats Landgoed Jonker. Een camperplaats die is aangesloten bij "Bij ons". Tja, wat zal ik ervan zeggen. Misschien maar niet zoveel aangezien er ook niet zoveel over te zeggen is. Ik vind het in ieder geval geen camperplaats die thuis hoort bij "Bij ons". Het is nu donderdagochtend en sinds onze aankomst gisterenmiddag hebben we nog niemand gezien. Behalve dan de mede camperaars zoals onze buren Bep en Jan Holland.

We staan met vijf campers op een groot grasveld. De stroompalen geven min of meer de plekken aan, al is dat nog arbitrair. Je zou hier nogal kris kras door elkaar kunnen staan. Hoe en of we moeten/gaan betalen is ook nog maar de vraag. We gaan uiteraard wel betalen, maar waarom en hoe dat moeten we nog even uitzoeken. Ik heb niet het idee dat als je het niet doet niemand dat zal merken.

We hebben vandaag trouwens helemaal geen haast. In de loop van de middag gaan we pas verder. We gaan dan naar Midwolda. Op bezoek bij Janny en Klaas. We blijven daar tot aanstaande zondag om dan onze reis te vervolgen naar noord Duitsland en verder naar Denemarken. Maar zover is het nog niet.

De reis vanaf camperplaats Afslag Nagele verliep voorspoedig. We hebben eerst boodschappen gedaan bij de Lidl nadat we bij Booij de hordeur en het rubber onder de deur hebben laten maken. In de middag dus aangekomen op camperplaats Landgoed Jonker.

Bij het drinken van een biertje ben ik trouwens geprikt door een wesp. Zowel hij als ik wilde het laatste slokje uit het glas. Helaas beschikte de wesp over een angel en die verdween in mijn lip. Die is dik geworden, maar heb er gelukkig zelf nog wel wat uit kunnen zuigen. Dat heeft wel wat gescheeld denk ik. De zwelling is trouwens nu alweer aardig verdwenen.

De kop is er weer af. De maand augustus is begonnen. Zoals al gezegd vanaf aanstaande zondag gaan we weer naar het "buitenland". Duitsland en Denemarken. Zondag 21 augustus moeten we weer in Nederland zijn. Dan wordt bij Berger in Almere de schade gerepareerd en de MaxFan ingebouwd. Maar dat later.

Tranum Klit Camping

Op de veerpont vanuit Glückstadt

Uitzicht op de camperplaats bij Stine en Torben
Gezamenlijk eten bij Stine en Torben

Sønderborg, wijn, bier en een glaasje water

Uitzicht over de Fjord in Augustenborg

Recentere bouw uit 1764
Wederom een stukje van de zijvleugel
Een zijvleugen van het slot Augustenborg