Deze pagina is het laatst gewijzigd op donderdag 26 januari 2023

Januari 2023

Overwinteren in zuid Portugal - The end

We zijn nog steeds in Spanje en voorlopig blijven we daar nog

Donderdag 26 januari 2023

De Starlink is nog niet binnen, maar is wel al onderweg naar ons in Spanje. We zijn alweer even op camping Los Dolfines en vermaken ons prima. Niet zozeer op de camping, maar wel in Puerto de Mazarrón.

Lunchen bij Restaurante Viggos is geen straf en rondrijden op de fiets in Puerto de Mazarrón ook niet. Het is echter wel fris op de fiets want er waait een fris windje. Het lijkt er trouwens veel op dat we altijd wind tegen hebben. We hebben allebei maar een extra jas gekocht. Eentje die meer "wind" bestendig is.

De dagen vliegen voorbij lijkt het wel. Vrienden die wij onderweg hebben ontmoet zijn ook weer één, twee soms drie plekken verder gereisd. Wij blijven nog even hier. Zoals gezegd, nog even wachten op de Starlink en in de omgeving schijnt het nog best wel druk te zijn. Volle campings en camperplaatsen.

Een naturistencamping zit er nog even niet in. Al zou het mij niets uitmaken wat voor weer het is. Al zijn. de temperaturen nu: "Kleding aan". Ook op de naturistencamping. We kijken wel vanaf het moment dat de Starlink is geleverd. Op dit moment is het plan om via de oost-kust naar de  zuid-kust te gaan om uiteindelijk bij Malaga uit te komen. Daar weer landinwaarts naar Sevilla.

Dat allemaal half februari tot en met begin maart. Dan weer dezelfde route richting Granada. De stad dan wel te bezoeken om daarna door te reizen naar naturistencamping El Zorro. Zo half maart, derde week maart, langzaam maar zeker weer naar de oost-kust van Spanje om dan via diezelfde oost-kust naar het noorden van Spanje te reizen.

Om uiteindelijk in april in zuid Frankrijk aan te komen. Via diezelfde zuid-kust richting Cagnes-sur-Mer te gaan. Daar hebben we in mei afgesproken met een Belgisch stel. Of ze ook komen is nog afwachten. Wij zullen er in ieder geval zijn. Op camping Val Fleuri. Maar dat zijn de plannen.

Het gaat ons goed.

We zijn nog steeds in Spanje

Zondag 22 januari 2023

Afgelopen vrijdag, 20 januari, zijn wij in de loop van de ochtend vertrokken uit Puerto Lumbreras. Daar hebben we zes nachten gestaan, eentje langer dan de oorspronkelijke planning, op naturistencamping El Zorro. Een echte aanrader als je natuurlijk van naturisme houd. Al is het met de kou op dit moment geen sinecure om uit de kleren te gaan. Understatement.

Vrijdag dus weer op pad al was het maar iets meer dan een uurtje rijden naar Puerto de Mazarrón. De bedoeling was Camping las Torres, maar die bleek vol te staan. Het werd dus camping Los Delfines. De dolfijnen, maar die hebben we ook nog niet gezien.

Wel de zee en heel veel campinggasten. Trouwens ook al de leuke boulevard van Puerto de Mazarrón. Geluncht bij Restaurante Viggos en een cappuccino gedronken bij Route 66. Het is nu zondag dus vandaag maar even rustig aan. Alsof we het erg druk hebben.

We blijven hier net zo lang als het nodig is om de Starlink in ontvangst te nemen. Deze internet/data satelliet van Starlink hebben wij 16 januari gekocht en was 18 januari op ons (voormalige) maar nog steeds woonadres in Lelystad. De dames aldaar zouden de Starlink doorsturen naar Spanje naar ons huidige verblijfadres op de camping.

Zodra ik de Starlink heb zal ik er uiteraard het en en ander over schrijven. Misschien wijd ik er ook nog een YouTube filmpje aan. Vlog#28 is inmiddels live en de nieuwe beelden voor vlog#29, zijn alweer gemaakt. Onze vlogs nog niet gezien? Neem dan een kijkje op ons YouTube kanaal. We zouden dan als waardering voor de vlog een duimpje leuk vinden. Abonneren zou helemaal mooi zijn. Alvast bedankt.

Met een redelijk windje buiten en een redelijk zonnetje sluit ik deze dag weer af. Graag tot een volgend reisverslag.

We zijn in Spanje

Zondag 15 januari 2023

Een zonnige zondag met een fris windje. Dat is het weer nu op naturistencamping El Zorro (De Vos). Op deze mooi ingerichte camping met gezellige Nederlandse eigenaren is het goed toeven. De weg er naartoe, zeker de laatste 2,5 kilometer is goed te doen maar een beetje een beproeving, maar de beloning is er dan ook naar.

Maar nog even terug naar Sevilla. Wat een mooie stad is dat. Bruisend, oude en moderne architectuur. Leuke pleintjes met uiteraard tapas bars. Soms met flamenco. Kortom een stad om zeker nog een paar keer te bezoeken.

Zelfs onze hele dag op dinsdag 10 januari is niet genoeg. We hebben dan ook niets bezocht in de zin dat we ergens in zijn gegaan. We zijn eigenlijk door de stad gelopen om een indruk te krijgen en dat is redelijk gelukt. Dus in februari nog maar eens bezoeken. Hiernaast een paar foto's. In vlog #28 bewegende beelden.

Na Sevilla, eigenlijk vanaf Finca Ángela, zijn we naar Granada gereden. We wilden het Alhambra wel eens zien. Dat is er uiteindelijk niet van gekomen. Toen wij onze ogen open deden op vrijdagochtend 13 januari op camping Reine Isabel in La Zubia, een stad gelegen tegen Granada aan, hadden we beide niet het gevoel dat we het moesten doen.

Dus ook hier komen we zeker weer terug. Zelfde camping en dan waarschijnlijk met een taxi naar het Alhambra. Je moet het eigenlijk een keer gezien hebben. Dus dat gaan we dan ook zeker doen. In februari of maart nog maar eens een poging ondernemen.

Op zaterdag 14 januari dus vertrokken van camping Reine Isabel en aangekomen op naturistencamping El Zorro. Vernoemd naar een tamme vos die de camping regelmatig een bezoekje brengt. Wij hebben hem nog niet gezien. Zo nu en dan steekt er een fris windje op. Ik heb al iets gepakt om aan te trekken maar zodra de wind weer gaat liggen kan het weer uit.

We blijven hier, zoals het er nu naar uitziet, nog tot donderdag aanstaande. Dan gaan we naar Puerto de Mazarrón. Daar blijven we tot de nog te bestellen Starlink internet-sateliet is aangekomen. Dan proberen wij hem daar nog even uit en gaan dan weer op pad. Maar dat is allemaal voor later.

Januari op Camping Albufeira

Maandag 9 januari 2023

We verlaten Portugal en komen aan in Spanje. We vertrekken vrijdag 6 januari van camping Albufeira. Wel met een beetje pijn in ons hart. Na negen weken ga je er toch een beetje aan hechten. Maar we moeten en vooral willen we verder. Weer reizen met de camper waar een camper voor bedoeld is.

Van camping Albufeira zijn we naar camping Campismo ria Formosa in Tavira, Faro, Portugal gegaan. Daar hebben we het afgelopen weekend gestaan. Het is zeker niet onze camping/camperplaats. Dicht op elkaar en niet heel gezellig. Veel, heel veel seizoensplekken en daarmee ook overwinteraars.

Vandaag zijn dus weer vertrokken en komen, nadat we daar broodjes en een boord in de Marcado hebben gekocht Marie Lisa en Hans Åke tegen. Dit Zweedse stel hebben we op Camping Alentejo ontmoet. Dus dat was wel weer even leuk. Jammer dat het net voor ons vertrek was.

We staan nu op Finca Ángela in Utrera, Spanje. In Spanje dus. Morgen gaan we naar Sevilla en gaan we de stad bekijken. Dat is bijna onmogelijk in één dag dus we komen zeker weer terug. Ook bij Finca Ángela want dat is een hele leuke plek. Zeker een bezoek waard. We blijven hier tot woensdag, dan gaan we naar Granada.

Uiteraard doen we van zowel Sevilla als van Granada verslag in woord en beeld. Na Granada gaan we richting oost kust en gaan een paar nachten overnachten op
Naturisten Camping El Zorro. Maar dat allemaal voor later. Morgen eerst Sevilla.

Volg ons ook op YouTube. Daar hebben we inmiddels 27 vlogs gepubliceerd en hebben we meer dan 550 abonnees. Nog geen abonnee? Op ons YouTube kanaal kan je dat doen. Het kost uiteindelijk niks. Alvast bedankt.

Disclaimer.

Van huis uit ben ik geen naturist. Dat heb ik eigenlijk zeer recent ontdekt. Eén zijn met de natuur in alle rust en in mijn blootje. Het geeft mij een geweldig gevoel van vrijheid. En dat met het gevoel van vrijheid van de camper maakt het leven voor mij als camperaar compleet.

Ineke is geen naturist en is dus altijd aangekleed. Voor de meeste naturisten campings, parken of hoe ze ook heten is dat geen probleem. En Ineke vind het ook geen probleem dat ik mij wel ontdoe van kleding als dat mogelijk is.

Wij wisselen de camperplaatsen, wel of geen naturisten plaats, af. En geloof ons, wij zijn heel gelukkig samen. Lees er meer over in onze blog naturistencampings.

Zonsondergang, ook in Spanje
Het strand bij Camping Los Delfines
De haven van Puerto de Mazarrón

Uitzicht vanaf onze zitplaats voor de camper
Onze plek op El Zorro (De Vos)
Uitzicht op El Zorro (De Vos)

I Love Sevilla. Metropol Parasol is een houten bouwwerk in het oude deel van de Spaanse stad Sevilla.

Vanaf het plein bij Het Koninklijk Paleis van Sevilla (Spaans: Alcázar Real de Sevilla of Reales Alcázares de Sevilla) kijkend op de  kathedraal Maria de la Sede.

Finca Ángela in Utrera, vlakbij Sevilla

Finca Ángela in Utrera
Het licht gaat langzaam uit
Finca Ángela

Het camperlaantje
Hutje mutje op de camperplaats