Deze pagina is het laatst gewijzigd op zaterdag 6 april 2024

Maart 2024

Zoek de zon op...het overwinteren

Spanje

Lorca | Semana Santa - "Week Heilig" op Goede Vrijdag

Spain • 29 March 2024 • 23°

Semana Santa, wat letterlijk 'Week Heilig' betekend.

Op vrijdag is het Goede Vrijdag en is in de stad een enorme optocht. Geschat aantal bezoekers alleen al op de zittribunes gaat richting de 20.000!

Een tweetal foto's om een impressie te krijgen wat er zoal voorbij komt. Over deze processie hebben wij een vlog gemaakt en die is hier te zien.

Puerto Lumbreras | Heel veel wandelen

Spain • 25 March 2024 • 17°

In de omgeving van El Zorro kan je heel goed wandelen. Er zijn diverse routes uitgezet. De namen van de routes zijn, van kort naar lang, paars, oranje, blauw, wit en geel. Dit zegt dus niets over de moeilijkheidsgraad van de routes want paars is beduidend moeilijker dan oranje en blauw.

Maar inmiddels heb ik, Onno, paars, oranje, blauw en wit gelopen. Oranje de meeste keren, vandaag nog, want die is mooi te gebruiken voor het opbouwen van de conditie. Paars heb ik gisteren gelopen en die begint met een hele steile klim.

Wit heb ik 23 maart gelopen en op die route hebben mijn metgezellen en ik op de wandeling een vos gezien. De witte route is de langste route die ik hier, tot nu toe, heb gelopen. De gele route staat nog op het lijstje.

Alles is te zien op onze Komoot site.

Lorca | Drie weken weinig

Spain • 16 March 2024 • 26°

We zijn aangekomen op El Zorro. Het weer is prima al waait het nu een beetje. Zo nu en dan een beetje sluier bewolking. Hier verblijven we drie weken, vieren het Spaanse Pasen in Lorca en gaan we regelmatig wandelen.

Rietje, Ton, Yolanda en mijn achterneef Erik komen ook. Dat wordt een leuke “reünie”. Nu zijn Vera en Theo er. We hebben ze nog niet gesproken, maar grote kans dat Vera dit leest🤪.

Op El Zorro gaat de voortplanting in het dierenrijk ook gewoon door. Twee Moorse landschildpadden gaan voor nageslacht zorgen.

Diseminado Almendricos | Casa Los Lobos op herhaling

Spain • 11 March 2024 • 21°

Van een leuke "Hippie" camping naar Belgium Delight. We zijn weer te gast bij Mimi en Kevin op Casa Los Lobos. Een fijne plek en we hebben de hoofdprijs wat plek betreft. Groot, maar dat zijn alle plekken, maar met een fraai uitzicht.

Vanmorgen op ons gemakje vertrokken uit Cabo de Gata. Ondeweg hier en daar nog wel wat windstoten, maar over het algemeen prima ritje van ongeveer een uur en veertig minuten. Wel eerst naar de Mercadona in Puerto Lumbreras waar we Vera en Theo tegen kwamen. We zien ze aanstaande zaterdag weer.

Nu vijf nachten op Casa Los Lobos. En dat is een prima tijd. Beetje fietsen en liggen in de hangmat. Genieten van het Belgisch stoofpotje met frietjes en salade. Of een ander gerecht wat door Mimi wordt bereid. Al heb ik nog steeds enorme trek in een pizza quattro formaggi. Ik zal nog even geduld moeten hebben. Misschien in Pulpí.

Cabo de Gata | Weg voor de storm

Spain • 9 March 2024 • 15°

Zo, dat was weer eens vroeg opstaan. Dat zijn we echt niet meer gewend. We wilde vroeg weg want rond het middaguur zou het heel hard gaan waaien. Windvlagen rond de 88 km/u. Dan ben ik liever niet meer onderweg in de camper. Het viel allemaal best wel mee.

Omdat we vroeg weg zijn gegaan van Roquetas de Mar en veelal met de camper beschut achter de bergen hebben gereden. Ook zat de wind het grootste deel van de rit achter op de kont van de camper. Dus al met al een goede rit naar Cabo de Gata. Een leuke camperplaats.

Veel leuker dan Camper Park Roquetas de Mar. Ineke en ik hebben er nog even over gefilosofeerd, maar de conclusie is dat daar (te)veel overwinteraars staan die mogelijk drie, vier, vijf en soms wel langer staan. Ook is 96-97% Duits dus dat klit met elkaar en dan kom je er niet zo makkelijk meer tussen.

Dus dat we eigenlijk genegeerd werden is ook wel verklaarbaar. Ach, misschien gaan we er nog wel eens een keer naartoe, maar ik acht de kans niet zo groot. Dan maar weer naar Camperplaats Casa Los Lobos. Dat staat maandag op de planning en daar blijven we tot zaterdag 16 maart. Want dan gaan we voor drie weken naar El Zorro.

Roquetas de Mar | Tja, we kunnen in ieder geval slapen

Spain • 4 March 2024 • 18°

Soms zijn de plaatjes mooier dan de werkelijkheid. We staan nu op Camper Park Roquetas de Mar. En eigenlijk is daar dan ook alles mee gezegd. We hadden beide al, binnen vijf minuten, dit is hem niet. Zo ongezellig. En dat ligt echt niet aan de 90% Duitsers die hier staan.

* Grundsätzlich komme ich damit gut zurecht. Stimmt das nicht, Andreas M. und Thomas K.?

Ook niet aan de 6% Fransen of 3% Belgen. Laat staan aan de 1% Nederlanders. Het is gewoon de camperplaats. Krappe plaatsen, als je niet één van de XXL plaatsen hebt, al zijn die ook niet erg ruim. Aankleding is tja... ongezellig al lijkt het bij de ingang nog wel aardig.

We blijven ZES nachten. Helaas al vooruit moeten betalen bij de reservering. Daarover nog wel een discussie gehad met de eigenaresse Anna. Maar goed, we zijn vandaag in Roquetas geweest (zie foto) en dat is best nog wel gezellig. Daar houden we ons dan maar aan vast.

Ik moet nog een nieuwe spijkerbroek hebben, we willen nog Nordic walking stokken hebben en nog wat andere dingen. Er schijnt een groot winkelcentrum in de buurt te zijn. Komt goed. Toch maar wat meer "vrij" staan, toch Ireen? 😉

Agua Amarga | Bergetappe voor een lunch

Spain • 1 March 2024 • 19°

Zo, dat was een behoorlijke fietstocht van Cabeneras naar Agua Amarga. Volgens Google Maps 40 minuten. Dat was het ook wel, maar met een behoorlijk stijgingspercentage. Terug al helemaal. Daar was de berg te steil en moesten we de laatste 50 meter lopen.

Dus de calorieën zijn er voor een deel weer af. Trouwens, we hebben geluncht bij Restaurante El Playa. Aan te bevelen. Gezellig, het eten is goed en de bediening prima. Wel wat duurder dan het gemiddelde Spaanse restaurant, maar het uitzicht is natuurlijk heel mooi.

Nieuwe alinea

Zelfs de Romeinen waren vertegenwoordigd

Lorca | Semana Santa - "Week Heilig" op Goede Vrijdag

Eens bewoond dit bijna vergane huis

Puerto Lumbreras | Heel veel wandelen

Een fraai uitzicht in een mooi natuurgebied

Lorca | Drie weken weinig

Een mooie ruime plek

Diseminado Almendricos | Casa Los Lobos op herhaling

Donkere wolken boven Camper Park Cabo de Gata

Camper Park Cabo de Gata

Castillo de Santa Ana

Roquetas de Mar nabij de haven