Deze pagina is het laatst gewijzigd op woensdag 31 mei 2023

Uw aangepaste HTML hier toevoegen

MEI 2023

Genieten in Frankrijk, nog ruim een week

Kiischpelt | In het noorden van Luxemburg

Dinsdag 30 mei 2023

Op ons gemakje vertrekken wij uit Rambervillers en wat een leuke rit weer. Door het noorden van Frankrijk. Geen tolweg meer dus veel route national. In Luxemburg wel veel wegwerkzaamheden, maar desondanks niet druk.

Eerst boodschappen doen. Is lopend te doen dus dat dan ook maar gedaan. Wel wijn vergeten te kopen.

Daarna rustig aan met de camper en route. Het laatste stukje Frankrijk voor wat betreft deze reis. Veelal door de "country side".

Uiteindelijk komen we op de snelweg richting Nancy en Metz. Metz is één van onze favoriete steden van Frankrijk. Misschien nog wel meer dan Nice. Metz gaan we zeker nog regelmatig aandoen.

Uiteindelijk, met moeite maar wel leuke moeite, om kwart voor drie aangekomen op Camping Val d'Or in Enscherange, Luxemburg. Een echte familiecamping. Heel eerlijk, niet echt onze camping, maar voor een gezin met kinderen ideaal. Zoals gezegd, niet echt ons ding.

Morgen dus weer verder. Op naar Nederland.

Kessel | Terug op Nederlandse bodem

Woensdag 31 mei 2023

We zijn weer in Nederland. Een dag eerder dag gepland, maar dat maak niks uit. We hebben het vanaf 22 mei, toen we vertrokken uit Cagnes sur Mer, rustig aan gedaan. Sowieso weer mooie dingen gezien en weer hele leuke mensen ontmoet.

Het is weer tijd voor familie. De camper gaat naar de garage voor wat aanpassingen. De Fiat krijgt een grote beurt en dat is maar goed ook want die heeft wat te verduren gehad de afgelopen 8 maanden.

Vier maanden trekken we, tussen de afspraken door, door Nederland. Met uitstapjes naar Duitsland, Denemarken, België en Luxemburg. Misschien zelfs naar Frankrijk. We zien wel. Nu eerst twee nachten op Camperplaats Kessel.

Vrijdag, als er plaats is, naar de Rucphense Weide. Zaterdag naar Tilburg om onze zoon te bezoeken. Zondag van de Rucphense Weide naar Lelystad. Naar "huis" om de meiden en onze kleinzoon te bezoeken. Daarna wellicht een tijdje op Afslag Nagele in Nagele. Afspraken bevestigen of nog maken. We krijgen het druk.

Nu koffie.

De eerste "grote" reis is voorbij. 8 Maanden aaneen op pad. We hebben genoten. at een mooie plaatsen zijn er en in alle landen. Ieder land heeft zijn charmes en zijn eigenaardigheden. Maar overal zijn de mensen even vriendelijk. Dat is zeker het geval als jezelf ook vriendelijk bent.

Frankrijk blijft ons favoriete land. De cultuur, de mensen en het landschap. Van noord naar zuid en van oost naar west. Maar deze hele reis is genieten met een grote G. Iedereen die wij op deze trip hebben ontmoet; dank voor jullie gastvrijheid en vooral vriendelijkheid. Wij en wij hopen jullie ook, hebben deze ontmoeting als een mooie herinnering opgeslagen.

Tot onze volgende ontmoeting.

Lans-en-Vercors | Op eenzame hoogte

Donderdag 25 mei 2023

1.011,53m. Zo hoog staan we nu in de bergen. Op een gratis overnachting plaats. Het is eigenlijk een grote parkeerplaats met een paar voorzieningen voor de camper. Grijs water lozen en zwart water tegen betaling.

De omgeving is mooi. Je staat eigenlijk in een dal tussen vijf bergen. Lans-en-Vercors ligt dichtbij Grenoble en is een skiresort. Daar in nu niks van te merken. Het doet wat Zwitsers aan. Maar ook Zwitserland is dichtbij.

Condal | Aan de voet van de Jura

Vrijdag 26 mei 2023

Heel vroeg op. Om half zeven wakker van een luchtballon. Van het vullen van de warme lucht in de ballon. Zo een brander maakt heel veel herrie als dat op een kleine 300 meter van je vandaan gebeurd.

Dus al vroeg verder naar het noorden. Richting Condal. Het was rustig onderweg dus de reis verloopt voorspoedig. Rond het middaguur boodschappen gedaan bij de Super U supermarkt.

Te vroeg bij de camping, de receptie gaat om 2 uur open. Dus eerst maar geluncht en meteen daarna afgewassen. Even na tweeën op onze plek voor de komende drie nachten. We zijn al eens op deze camping geweest, maar toen was het koud en waaide het heel hard.

Het zijn nu hele andere temperaturen. Het is zelfs heel er warm. Gewoon rustig aandoen. En dat gaat ons steeds makkelijker af.

Rambervillers | Camping Municipal

Maandag 29 mei 2023

We vertrekken in de ochtend uit Condal van Camping Terre Ferme. Een hele leuke camping. Geschikt ook voor de (hele) kleintjes en voor opa's en oma's zoals wij. En alles wat daar tussen zit. Zeer vriendelijke gastvrouw. Leuke ontvangst en zeer ruime plekken. Alle voorzieningen zijn aanwezig. We komen zeker een keer terug. Dit was trouwens al de tweede keer. Maar de eerste keer was in december 2021. Hele andere temperaturen toen.

Rond half tien en route. Onderweg een kopje koffie en rond 1 uur geluncht. Een stuk tolweg en een groter stuk route national. De groene bordjes weg. Deze zijn veel leuker dan de tolweg. Rond half drie op camping Municipal in Rambervillers aangekomen. We halen de stoelen en de tafel uit de garage van de camper en maken een kopje koffie. Hebben we echt zin in.

Het is inmiddels 4 uur geweest en ik zit heerlijk buiten voor de camper dit te schrijven. De wind waait door een grote kersenboom die vlakbij ons staat. De camping ligt midden in het dorp en we kijken dan ook op enkele huizen aan de overkant van de straat.

Kortom een heerlijk plekje. Het is voor één nachtje. Morgen gaan we Luxemburg in. Nederland Ons plakbandpensioen komt eraan.

Lans-en-Vercors | Op eenzame hoogte

Donderdag 25 mei 2023

Condal | Aan de voet van de Jura

Vrijdag 26 mei 2023

Rambervillers | Camping Municipal

Maandag 29 mei 2023

Moustiers-Sainte-Marie | Geen tweede keer het "berg" dorpje

Woensdag 23 mei 2023

Na een nachtje weer verder. Niet veel verder. Eigenlijk bijna niet verder. Slechts 33 km verder. Van Bauduen naar Moustiers-Sainte-Marie. Voordat we op de camping zijn hebben we eerst nog een stopt gemaakt bij het meer Lac de Sainte-Croix en de brug Pont de Sainte-Croix. Dat is er vorig jaar niet van gekomen.

Nu dus van camping naar camping. En beide voor een nachtje. Morgen gaan we wat meer kilometers maken anders gaan we 1 juni niet halen. Maar als we 2 juni in Nederland zijn maakt dat ook niemand uit. Of zelfs een week later. We gaan wel want we hebben wel een paar afspr,aken.

Nu dus in Moustiers-Sainte-Marie. Daar zijn we vorig jaar ook al geweest. De camping ligt nog net buiten het "berg" dorpje. Gelukkig maar want met de camper kan en mag je in het dorpje niet komen. Naar het dorpje lopen is goed te doen, maar de berg op is wel een kuitenbijtertje. We zijn er vorig jaar al geweest dus dat gaan we deze keer niet doen.

We zitten nu buiten bij de camper aan de koffie. Heel zonnig toen we aankwamen maar nu onweert het. Geen regen, zo nu en dan een spetter. En als ik dat schrijf dan begint het hard te regenen. Ook onweert het nog steeds.

Morgen dus weer verder. En nu flink naar het noorden. Dat zal een kilometer of 300 worden. Maar dat morgen.

Het gaat ons goed.

Sainte-Croix-du-Verdon, Frankrijk. Wederom een "vrije" plek?

Dinsdag 23 mei 2023

Sainte-Croix-du-Verdon, Frankrijk. Wederom een "vrije" plek. Dus niet. De plek waar wij naartoe willen is afgesloten. Een groot betonnen blok ligt voor de ingang. Achteraf waren we er sowieso niet naartoe gegaan. De afdaling was heel steil en heel krap. En een steile afdaling betekend ook een steile klim.

Dus uiteindelijk op een camping beland. Le Vieux Chêne is een leuke camping, maar wel allemaal een beetje krap. De plekken niet direct, maar wel het terrein. De camping ligt vlakbij de "gratis vrije" camperplek waar we dus niet naartoe kunnen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit wel even wat meer ontspannen vind.

Maar goed iedereen zijn ding. Wal is het prettig als we straks niet meer extra voor elektra hoeven te betalen. Er gaan wel wat dingen aan de camper veranderen. Het motto is in ieder geval "nooit meer aan het walstroom". Met een 210 Ah Lithium accu en een extra zonnepaneel van 220 Wp, en mobiel, moet dat lukken.

Je ziet overal de electra prijzen behoorlijk duurder worden. Ook zie je steeds meer dat het apart berekend wordt. Dus ik verwacht dat we de aanpassingen er redelijk snel uit hebben. Jaar of vier vijf verwacht ik. We gaan het zien. Ik heb voor dit jaar, tot nu toe, al voor bijna € 200 voor stroom betaald. Gelukkig hoefden we op Val Fleuri geen stroom betalen ander was het nog € 170 hoger uitgevallen.

Dus € 365 aan stroom betekend al € 73 per maand. In een jaar tijd kom je dan al snel op € 876. Dat over vier jaar is
€ 3.504, over vijf jaar zal ik het maar niet meer uitrekenen. Dus de investering is het wel waard. En je bent uiteindelijk ook veel flexibeler in het uitkiezen van een plek.

Het is hier erg stil. Ook wel lekker, maar dat is het ook op de vorige plek. Ook grenst deze camping aan het strand van het grote meer Lac de Sainte-Croix. Wat een mooie kleur water. En een behoorlijk stuk heel helder.

Inmiddels hebben we 's avonds gegeten en de koffie is op. Nu even ontspannen. Morgen gaan we weer verder. Naar een camping waar we vorig jaar ook hebben gestaan. Ik heb de bevestiging van de reservering al binnen. Een hele leuke camping bij een heel mooi dorpje.

Het gaat ons goed.

Het is bijna eind mei, juni is al in zicht

Maandag 22 mei 2023

Het is bijna eind mei, juni is al in zicht. We zijn vandaag vertrokken uit Cagnes sur Mer. Zo rond half elf reden we weg van Camping le Val Fleuri. Via een klein stukje tolweg richting Grass. De bergen in en dat was te merken aan de mooie uitzichten.

In Grass neem ik een afslag op de rotonde te vroeg. Gelukkig is maar een klein rondje om de kerk nodig om weer op dezelfde rotonde uit te komen en de juiste afslag te nemen. Dat was nog wel even een dingetje en ging dus ook niet in één keer. De bocht was te scherp. Een stukje achteruit en toen weer vooruit. De weg vervolgen.

In Grass en ook daarna gaat het hoger en hoger de bergen in. Bij Col du Pilon was het uitzicht adembenemend. De Col du Pilon is een beklimming in de regio Alpes-Maritimes in Frankrijk. Hij is 8.7 kilometer lang en overbrugt 443 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 5.1%. De top van de beklimming ligt op 782 meter hoogte.

We staan nu op een ruime parkeerplaats waar wel een paar campers kunnen staan. De parkeerplaats ligt net buiten Escragnolles en heet La Colette. We zijn in ons uppie. Vlakbij is een wandelpad. Ik heb al diverse mensen gezien die het pad opgaan. Zouden wij ook kunnen doen, het is nu nog mooi weer.

De parkeer plaats in Escragnolles ligt op 1.042,87 meter. Dat maakt het sowieso wat frisser, maar met 17 graden nog prima te doen.

Morgen gaan we verder. Dan richting Sainte-Croix-du-Verdon, Frankrijk. Wederom een "vrije" plek.

Het is alweer half mei

Donderdag 11 mei 2023

Het is alweer half mei en we staan bijna een maand op Camping du Val Fleuri. Het weer is voortreffelijk al is het juist vandaag een beetje wisselvallig. Zelfs met een kleine kans op regen. Er zijn al een paar druppeltjes gevallen, maar dat mag niet echt regen genoemd worden.

We zijn de laatste dagen wat lui geworden. Ondernemen niet echt veel meer. Jammer want ik had nog wel het een en ander willen bekijken. Ook gaat het verzamelen van materiaal voor een vlog zo niet echt opschieten. Voor vlog #36 hebben we hooguit een minuut of twee á drie. En dat moeten uiteindelijk 15 minuten worden. De geplande publicatiedatum van dinsdag 16 gaan we dus niet meer halen.

Afgelopen weekend hebben wij Alie en Henk op bezoek gehad. Daar hebben we gezellig mee zitten kletsen en zo nu en dan samen kopje koffie meegedronken, Als het zo uit kwam een wijntje. Alie en Henk zijn gisteren weer vertrokken. Langzaam maar zeker weer richting Nederland. Dat gaan wij ook doen.

Maandag 22 mei is de bedoeling om Cagnes sur Mer weer te verlaten. Dan rustig aan naar Nederland. Op 1 juni willen we weer in Nederland zijn. Dat zal dan eerst naar Tilburg zijn. Eerst een bezoekje aan Martijn onze zoon. Daarna door naar Lelystad om onze beide meiden en onze kleinzoon te zien.

We kijken er wel weer naar uit. We zijn nu al 226 dagen onderweg.

Disclaimer.

Van huis uit ben ik geen naturist. Dat heb ik eigenlijk zeer recent ontdekt. Eén zijn met de natuur in alle rust en in mijn blootje. Het geeft mij een geweldig gevoel van vrijheid. En dat met het gevoel van vrijheid van de camper maakt het leven voor mij als camperaar compleet.

Ineke is geen naturist en is dus altijd aangekleed. Voor de meeste naturisten campings, parken of hoe ze ook heten is dat geen probleem. En Ineke vind het ook geen probleem dat ik mij wel ontdoe van kleding als dat mogelijk is.

Wij wisselen de camperplaatsen, wel of geen naturisten plaats, af. En geloof ons, wij zijn heel gelukkig samen. Lees er meer over in onze blog naturistencampings.

Kijk hier onze vlog #35 met het bezoek naar Menton met de trein.