Deze pagina is het laatst gewijzigd op zondag 2 april 2023

Maart 2023

Overwinteren in Spanje

We sluiten maart af, maar ook ons verblijf op El Zorro

Zondag 2 April 2023

De eigenaar van naturistencamping El Zorro, Peter Hollanders heeft nog een stief kwartiertje voordat hij weer optreed als "reisleider" van de zaterdagochtend wandeling als ik kom afrekenen. De eerste wandelaar zit al klaar.
Het is de ochtend van zaterdag 1 april en het zit erop. We zijn 25 nachten bij El Zorro geweest. Een waar feest. Maar ook aan leuke dingen komen een eind.

We hebben genoten. Veel gewandeld en gezellige en vooral hele leuke mensen ontmoet. Op en vlakbij  "ons" veldje met vier camperplekken zijn dat geweest: Hennie en Alwie, Tom en Terry,  Rietje en Ton, Anita en Peter, Marja en Geert, Yolanda en Erik, Evelien en Dinant.

Tijdens de gezellige kip-avonden en de BBQ-avond hebben we uiteindelijk nog veel meer leuke en gezellige mensen ontmoet:

Martijn (de beloofde "afscheidsborrel" doen we nog een keer), Mieke, Hannie, Leo (en weer door!), Janny (de yoghurt is alweer op), Henk, Aart en iedereen die ik ben vergeten en of de naam niet van weet, alle passanten waarmee we hebben gekletst. Heel erg bedankt voor jullie gezelligheid en gastvrijheid op de gezellige kip- en tapas/BBQ- avonden.

En zeker niet op de laatste plaats, Deniese, Peter, Tristan en Cheyenne voor het mogelijk maken van ons heerlijke verblijf op jullie paradijs El Zorro nabij Puerto Lumbreras. Wij komen zeker weer terug!

Rond een uur of half elf rijden wij dan,met toch wel een beetje pijn in ons hart, van El Zorro af. We nemen de korte weg dus slaan gelijk linksaf. Langzaam maar zeker verdwijnt El Zorro uit ons zicht. We rijden nog wel over bekend terrein want op deze weg hebben we meermaals gewandeld. Als ook deze weg eindigt en we op de parallelweg rijden gaat het zicht op Aspe. Maar meer daarover in april.

Midden in de natuur

Dinsdag 28 Maart 2023

Wandelen in de vrije natuur is wel iets wat ik heb omarmt. Zeker hier Spanje is het heel mooi wandelen. Ik heb inmiddels zes keer de Oranje route gelopen, maar vandaag

voor het eerst, en zeker niet voor het laatst, de Blauwe route.

Ik zal eerst even uitleggen waarom deze routes zo heten. Ik heb werkelijk geen idee, maar het is uiteindelijk eenvoudig te verklaren. De kleuren geven de verschillende, door de eigenaar van de camping, uitgezette routes. De eigenaar van naturistencamping El Zorro,

Peter, heeft deels nog op de camping, maar grotendeels in de nabijheid van de camping een zestal routes uitgezet. De routes, Paars, Wit, Blauw, Oranje, Geel ik meen ook groen, variëren van lengte. De Oranje route is de kortste route. Dan komt blauw en wat dan de volgorde is zou ik morgen even moeten nakijken.

Vandaag de Blauwe route. Nog geen zes kilometer, maar een zeer afwisselend terrein. Soms best wel even steil omhoog en ook soms wel weer even pittig naar beneden. Een klein stuk is zelfs wel even oppassen aangezien daar de ondergrond wat los ligt en de weg tegelijk ook steil naar beneden gaat.

Maar het is zeker de moeite waard. Morgen, woensdag 29 maart, ga ik deze route weer lopen, maar dan in tegenovergestelde richting. Geeft toch weer een ander perspectief. Morgen alleen, vandaag heb ik de route gelopen met Ton en Rietje. Was daardoor ook erg gezellig. Helaas gaan Ton en Rietje aanstaande donderdag weer verder.

Wij gaan zaterdag weer verder, maar daar wil ik nog niet aan denken. Deze week nog genieten van alles naturistencamping El Zorro te bieden heeft. En dat is veel. We zullen de camping zeker vaker aandoen en er regelmatig een tijdje verblijven. Deniese, Peter, Cheyenne en Tristan heel erg bedankt voor dit paradijs in het Spaanse binnenland.

Het is nu tegen half tien in de avond. De kachel staat aan want het is toch wel een beetje fris. 's Avond is het over het algemeen nog wel fris. Oerdag is het heerlijk weer. De komende dagen gaat de temperatuur zelfs richting 28n graden. Goed insmeren. En op een naturistencamping geld "alles" insmeren.

Midden in de natuur

Woensdag 22 Maart 2023

Terry en Tom zijn inmiddels vertrokken. Opzoek naar hun Finca in Spanje. Het is sowieso een komen en gaan op El Zorro. Dat geld voor campinggasten als ook voor de fauna. Het is hier werkelijk een heel mooi natuurgebied waar alles voorbij vliegt, loopt en kruipt.

Dat is te zien als ik ga wandelen maar ook vlakbij de camper en ook op de camping. Schildpadden van heel klein tot groot. Vogels in diverse grote en van diverse soorten. Zo zijn er, ik zou bijna zeggen natuurlijk, vanzelfsprekend mussen. Niet heel veel, maar ze zijn aanwezig en laten van zich horen.

Wie ook regelmatig van zich laat horen is de Houtduif. Wij staan aan de rand van de camping en een klein stukje verderop staan grote hoge dennenbomen. Daarin klinkt regelmatig het koeren van de Houtduif. En omdat het de balts is, is de duif in kwestie waarschijnlijk op zoek naar een partner om voor nageslacht te zorgen.

Een andere veel voorkomende vogel op de camping en hier in het natuurgebied is de Europese kanarie. Als die zin heeft zingt ze je de oren van het hoofd. Vlakbij onze camper staat een uitgedroogde boom waar nog een aantal takken aanzitten. Een favoriete plek voor de Europese kanarie om in te gaan zitten en van zich te laten horen. Jammer genoeg net te ver weg om met de iPhone een foto te maken.

Misschien dat ik toch nog mijn camera met telelens ga pakken. Wel een beetje gewaagd op een naturistencamping.

Dan nog een opsomming van vogels die ik heb gezien: de Zwartkop, de Putter (ook wel de Distelvink genoemd), de Lachduif (de oorspronkelijke wilde voorouder is de Izabeltortel), de Zwarte roodstaart, en de Kuifmees.

Vogels die ik alleen heb gehoord zijn: de Nachtegaal, de Lijster, de Kruisbek en waarschijnlijk de Dwergooruil.

Het is niet zo dat ik de geluiden allemaal weet. Om dit wel te kunnen bepalen gebruik ik de app BirdNET. Met deze app neem je het vogelgeluid op en laat je de app het geluid analyseren. Fysiek gebeurt dat in Duitsland dus je hebt wel en internet verbinding nodig. Dan geeft de app, in diverse gradaties aan, welke vogel het is. Zojuist weer een opname en analyse gedaan en de vogel volgens de app is de Putter met de gradatie "vrijwel zeker".

Naast de vogels de heb ik ook de Moorse Landschildpad gespot (de determinatie is inmiddels bevestigd via Observation.org). Hiervan heb ik wel makkelijk een foto van kunnen maken. Zie hiernaast. Ik ga nog even vogels kijken en vooral luisteren en genieten van het zonnetje.

's Morgens heerlijk wandelen

Donderdag 16 Maart 2023

Even een kort verslag of alweer de vierde wandeling. Deze keer niet alleen. Vandaag heb ik de route samen met Terry gelopen. Onze Engelse buurman die hier samen met zijn man Tom is. Ook zij hebben huis en haard verkocht en reizen nu door Spanje opzoek naar een mooie finca.

Daar willen ze een paar kamers verhuren en wellicht een paar camperplaatsen creëren. Dat is in Spanje nog wel een dingetje. We denken dat Nederland moeilijk is, maar hier is het nog wel eventjes anders. Ook als je al een tijdje een camping hebt. Dat ondervindt Peter, de eigenaar van El Zorro.

Maar goed, gewandeld met Terry en dan weer de Oranje route. Ik heb heb de route voor het gemak "Wandeling van El Zorro deel III" genoemd. Ik zet hiernaast wel weer de gegevens en de link om de route in Komoot te bekijken en eventueel de GPX coordinaten te downloaden en zelf de route lopen mocht je in de buurt zijn.

Deze keer hebben we er ongeveer een uur over gedaan. Met de nodige stops voor het maken van een foto of video en een kort moment om even lekker te gaan zitten, slokje water te drinken en even genieten van de stilte. Het was een bijzondere wandeling samen met Terry ik wil hem daarvoor hartelijk danken. Trouwens Tom ook bedankt dat ik Terry voor deze wandeling even mocht "lenen".

Kwan er trouwens net achter dat de eerste blaar een feit is. Hiernaast ook een foto en een kort filmpje van een schildpad die we onderweg zijn tegengekomen. Nog klein, maar rap van tred naar een plekje in de schaduw onder de takjes van een plant. Het is hier een vogel paradijs.

Naast de houtduif, hebben we een kuifmees, een lach duif, een zwartkop en een zwarte roodstaart gezien en natuurlijk de nodige mussen. Gehoord, ik gebruik de app van BirdNET, maar nog niet gezien hebben we de Europese kanarie en de Vink.Ik pak mijn Nikon camera binnenkort en ga er ergens goed voor zitten. Tijd zat.

Uitgeput van boodschappen doen

Woensdag 15 Maart 2023

Zo, dat was me wel een beleving. Boodschappen doen op de fiets. Nou is dat niet zozeer de beleving als wel dat je de terugweg de tong op de schoenen hebt en de accu van de fiets nog maar één klein puntje aangeeft en dus de accu nagenoeg leeg is. Dat liep goed af maar het was uiteindelijk niet te doen. Volgende keer pakken we de camper.

De heen weg verliep goed. Meer berg af dan berg op wat resulteerde in weinig trappen meer remmen. We waren dan ook binnen het uur in Puerto Lumbreras. Een leuk restaurant opgezocht en uiteindelijk gevonden en daar heerlijk gegeten. Al moeten we er nog steeds aan wennen dat hier de keuken voor de lunch eigenlijk pas om half twee á twee uur open gaat.

Na de lunch zijn we bij de Mercadona boodschappen gaan doen. Iets teveel blijkt later als we het zoveelste bergje op moeten fietsen. Maar dat wisten we toen nog niet. Dus lekker vol laden die (boodschappen) fietstassen. 6 Flessen water van 1,5 liter, vier flessen wijn. Blikjes cola en nog veel meer.

Dan ook nog maar een zak appels in de rugtas erbij en gaan met die banaan. Geen probleem tot we op ongeveer een kwart op de terugweg waren en het zoveelste heuveltje op gingen. De accu van de fiets, bij mij in ieder geval, gaf ineens nog maar twee blokjes aan. Trouwens mijn eigen accu nog maar drie en dat zouden er gauw minder worden.

Het was ook warm, maar niet heel warm en inmiddels ook al rond haf vijf in de middag. Ook waren we pas net op de helft van de rit naar de camping. Om een lang verhaal kort te maken, de laatste vijf heuvels heb ik niet meer helemaal naar boven kunnen fietsen. Die gingen, met moeite, lopend.

Uiteindelijk tegen half zes bij de camper aangekomen en geen boe of bah meer kunnen zeggen laat staan iets kunnen doen. Veel water gedronken, dat wel. Ik was helemaal leeg. Dat dus niet nog een keer. Zoals al geschreven, de volgende keer gewoon met de camper.

Als ik dit schrijf ben ik alweer 1,5 uur terug van een nieuwe wandeling. Nieuw niet helemaal want het is bijna dezelfde

route als afgelopen maandag samen met Ineke. Het verschil zit hem in dat ik nu alleen was, in tegengestelde richting liep en iets verder heb gelopen omdat ik vanaf de camping ben begonnen.

4,49 Kilometer in 46 minuten. Dus wel iets sneller dan met Ineke. De gemiddelde snelheid lag met 5,9 km per uur dus ook hoger. Hier en daar tijdens de route gestopt en even van de diverse mooie uitzichten genoten. Water gedronken en eens een paar minuten over het huidige) leven nagedacht. Dat kan soms geen kwaad. En het leven zoals ik dat nu beleef is goed.

Als we allemaal wat vriendelijke worden voor elkaar dan komt het zeker goed met de mensheid.

Het gaat ons goed.

De eerste "grote" wandeling zit erop

Maandag 13 Maart 2023

Zo, de eerste grote wandeling zit erop. Groot, voor ons is het een grote wandeling. De wandeltocht was 3,79 km en we hebben er 51 minuten over gedaan, 4,5 km per uur gemiddeld. Morgen gaan we op de fiets naar de supermarkt is de nabij gelegen stad. Dat is ongeveer 15 kilometer maar de eerste 2,5 km is over begaanbaar, maar hier en daar wat ruw terrein.

De wandeling was grandioos. Zeker omdat hier en daar, op veel plaatsen eigenlijk, het uitzicht werkelijk fenomenaal was. Zie een impressie rechts. De wandeling was ook grandioos omdat ik in ieder geval de gehele wandeling in mijn blootje heb kunnen doen. Dat voelde echt heerlijk.

Woensdag aanstaande ga ik de tocht weer lopen maar dan iets langer en in de tegenover gestelde richting. Dan ziet het er toch weer anders uit en ik heb inmiddels gezien dat ik de tocht nog wat kan verlengen. Ineke gaat dan jammergenoeg niet mee omdat haar been en onderrug dat niet red. Dus dan maar in mijn eentje.

We zitten nu nog heerlijk voor de camper met een drankje en een hapje. Het wordt wel wat frisser en de wind neemt ook toe. Ik denk dat ik de luifel maar gaan inhalen en misschien al binnen ga zitten. Het lichaam is van binnen warmer dan van buiten zullen we maar zeggen.

Trouwens we gebruiken nu niet alleen wikiloc meer maar ook komoot. Dat werkt prettiger en is wat uitgebreider voor zover we nu kunnen zien. Na verloop van tijd besluiten we welke we behouden. Komoot is volgens mij wel wat duurder, maar de standaard versie is eigenlijk al prima.

Ik ga de luifel inhalen. Het was weer een grandioze dag. Dat er maar vele mogen volgen. Aan ons zal het niet liggen.

We zijn al sinds 9 januari in Spanje

Vrijdag 10 Maart 2023

Zo, maart is alweer tien dagen jong en wordt het dus tijd voor een update van ons reisverslag. Las Torres hebben we inmiddels verlaten. We zijn 's morgens vertrokken en hebben eerst boodschappen gedaan. We hebben flink ingeslagen want op El Zorro is het een eindje fietsen naar de supermarkt. Ongeveer 15 km. Volgens Google Maps 51 minuten.

Na de boodschappen weer even naar de "Chinees" om een trappetje en een opstapje te kopen. Altijd handig zeker als we de voortent gaan opzetten. Je kan dan overal net iets beter bij. Terug naar de camper en op weg naar het tankstation waar we ook LPG kunnen tanken. Iets meer dan zeven liter, á € 1,498, ging erbij. Dan door naar El Zorro in Puerto Lumbreras. De zon tegemoet en die zon was er zeker.

Op de camping aangekomen hing er nog een behoorlijke "donkere" bijna paarse wolk boven de camping. Toen die eenmaal was verdwenen was het genieten van de zon. Zoals het voor mij op een naturistencamping te doen gebruikelijk is, in de blote bips.

We zijn inmiddels drie nachten en twee volle dagen verder en de zon laat zich regelmatig zien. Al scheert er soms een wolk voorbij en waait het soms best wel hard. 's Middags neemt het waaien meestal af en is het weer heerlijk (naturisten) weer. Buiten in de zon wat lezen of gewoon lekker luieren.

Gisteren hebben we een wandeling gemaakt. Deze is te bekijken op de link hiernaast van wikiloc.

De voortent staat nog niet, maar ik heb zo het gevoel dat ik dat, hopelijk samen met Ineke, vandaag ga doen. Dan moet de camper nog wel een stukje naar voren ander gaat het niet lukken. Er staat namelijk een struik dichtbij de camper. Dat bedacht hebbende moeten we misschien de camper helemaal draaien, maar dat is weer niet gunstig omdat we dan meer last hebben van de wind.

Ik ga ik nog eens goed over nadenken. Wordt vervolg zou ik zo zeggen.

Disclaimer.

Van huis uit ben ik geen naturist. Dat heb ik eigenlijk zeer recent ontdekt. Eén zijn met de natuur in alle rust en in mijn blootje. Het geeft mij een geweldig gevoel van vrijheid. En dat met het gevoel van vrijheid van de camper maakt het leven voor mij als camperaar compleet.

Ineke is geen naturist en is dus altijd aangekleed. Voor de meeste naturisten campings, parken of hoe ze ook heten is dat geen probleem. En Ineke vind het ook geen probleem dat ik mij wel ontdoe van kleding als dat mogelijk is.

Wij wisselen de camperplaatsen, wel of geen naturisten plaats, af. En geloof ons, wij zijn heel gelukkig samen. Lees er meer over in onze blog naturistencampings.

Wat een mooi landschap!

Impressies onderweg van de "Blauwe" route.

De Moorse Landschildpad (zeker volgens Observation.org)

Wandeling van El Zorro deel II

Uitzicht onderweg.

Klaar voor de fietstocht naar Puerto Lumbreras

Ineke bekijkt het van een andere kant...

De weg, het begin. Een wandeling onder een stralende zon.