Deze pagina is het laatst gewijzigd op maandag 31 oktober 2022

Oktober 2022

Naar de zon in zuid Portugal

Nog een week in Evoramonte/Vimieiro

Woensdag 2 november 2022

De maand oktober is voorbij. En die hebben wij doorgebracht, grotendeels, op Camping Alentejo. De laatste paar dagen van oktober in wisselend weer. Regen afgewisseld met mooie zonnige dagen. Afgelopen zaterdag hebben we nog een druk bezocht Happy Hour op de camping bezocht en daar Marie Lisa en Hans Åke uit Zweden ontmoet. Ze zijn inmiddels verder naar het zuiden van Portugal vertrokken.

Dat gaan wij ook doen. Maandag 7 november dan gaan we weer verder. Naar het zuiden dus. Zoals het er nu naar uitziet gaan we naar Albufeira. Naar een echte overwinter camping. Alles lekker dichtbij de camping. Winkels en ook de stad. Aan zee dus hopelijk vermaken wij ons daar. De bedoeling is om er tot en met de kerst en oud en nieuw te blijven. Dat is tenminste de planning.

Tot november.

Nog een week in Evoramonte/Vimieiro

Zondag 30 oktober 2022

Alweer tien dagen op Camping Alentejo. Wat vliegt de tijd en dan hebben we er zelfs nog een uurtje bijgekregen afgelopen nacht. Ook in Portugal, dus het is hier nog steeds een uurtje vroeger dan in het overgrote deel van Europa. We vermaken ons nog steeds prima. Het weer laat dat gelukkig ook toe. Het is nog steeds heerlijk weer.

Afgelopen nacht hebben we wel een stevige onweersbui met de nodige regen gehad. Maar nu is het weer zonnig en dat is maar goed ook want dan kunnen de stoelen goed drogen. We waren ze namelijk vergeten in te klappen. Ik zit dan nu ook maar even op een klapstoeltje. Gaat prima.

Gisteren, zaterdag 29 oktober, zijn we op de fiets naar Évoramonte geweest. Een fietstocht van iets meer dan 6 kilometer. De bedoeling was om het kasteel te bezoeken, maar eenmaal in het dorp aangekomen bleek de weg er naartoe heel steil te zijn. Dat was even te veel van het goede. Zeker voor ons. Dus terug naar het pleintje van het dorp en daar een espresso gedronken met wat lekkers erbij. Die paar gram vet fietsen we er op de terugweg wel weer af.

Niets was minder waar. De terugweg ging zo stijl en veel naar beneden dat we uiteindelijk maar drie keer hebben getrapt. Dan maar vandaag een stukje wandelen. Dat zou goed uitkomen want gisterenavond hebben we het ons maar even gemakkelijk gemaakt en pizza besteld. Op de camping, gemaakt door de vrouw van de eigenaar. Helemaal vers dus. Heerlijk rood wijntje erbij en luisteren naar het onweer.

Vandaag dus wandelen. Er schijnt een mooie wandelroute vlak bij de camping te zijn. Niet te lang en hij begint en eindigt bij de camping. Dat straks. Het is nu bijna half één in de vroege middag. Zo even lunchen en dan een bakje koffie. Daarna de wandeling. Dan is de zondag ook weer voorbij.

Vanavond om 7 uur Portugese tijd, 8 uur Nederlandse tijd, gaat vlog #25 live. Deze keer dus wat sneller na de laatste vlog. Maar het beeldmateriaal is nu op. We zullen moeten filmen. Ach, dat is uiteindelijk ook weer leuk om te doen.

Maandag 7 november gaan we naar Albufeira. Daar kunnen we hopelijk tot en met oud en nieuw staan. Het echte overwinteren dus. Daarna door naar Spanje of mogelijk nog een bezoek aan een naturistencamping, Monte Naturista O Barão, in Portugal. We gaan het zien.

Een week in Evoramonte/Vimieiro

Woensdag 26 oktober  2022

Vrijdag 20 oktober zijn wij, door en door nat van de regen, vertrokken van Quinto do Maral. Het bleef regenen en waaien en dat waren we uiteindelijk wel een beetje zat. Dus alles opgeruimd, in de stromende regen, betaald en weggereden. Boodschappen gedaan in Portalegre en met een volle voorraadkast en koelkast naar Evoramonte.

Officieel ligt de Camping Alentejo in Vimieiro, maar het ligt dichtbij het plaatsje Evoramonte. Trouwens ook redelijk dichtbij, +/- 11 kilometer ligt Estremoz maar dat voor later. In ieder geval zijn we hier dus op vrijdag 20 oktober aangekomen en staan we hier dus alweer een week. De planning is om hier een maand te blijven. We gaan het zien, maar dan wel met mooi weer.

De eerste paar dagen hadden we op de camping Alentejo nog wel een beetje regen, maar over het algemeen mooi weer en vandaag super weer. Dat blijft niet zo, maar de temperaturen zijn nog best wel goed. Die liggen de komende week zo rond de 20 graden, soms er net wat onder. Als het maar droog blijft zeggen we steeds tegen elkaar.

Dat blijft het ook niet, maar het gaat volgens de verwachtingen niet veel en hard regenen. Vandaag zijn we op de fiets naar Estremoz geweest. De eerder genoemde volle voorraadkast en volle koelkast was zo goed als leeg. Dus die moeten weer aangevuld worden. Dat hebben we dan maar gedaan. In Estremoz, ook al eens geweest op 3 oktober 2020, hebben we, voordat we boodschappen hebben gedaan, ook geluncht. Prima geluncht trouwens bij Bifanas Estremoz Petisquiera.

De fietstocht naar Estremoz was goed te doen alleen hebben wij ons laten verleiden om van de (snel)weg af te gaan en cross country te gaan fietsen. Bad idea. Landweggetjes met kiesels, zand, modder en zelfs een heuse modderpoel. Eindresultaat: vieze gympen en schoenen en vieze fietsen. Gelukkig geen nat pak.

De terugweg over de N4. Een snelweg. Wat in Nederland niet zou kunnen kan hier in Portugal wel. Fietsen op een snelweg die op een gegeven moment overgaat in een provinciale weg. Maar ook daar fietsen we in Nederland maar zelden over. Gelukkig gaan de automobilisten wel ruim om je heen, als dat natuurlijk mogelijk is. Langs de snelweg trouwens wel brede stroken naast de weg waar je dan kan fietsen.

Ineke en ik beide voorzien van fietshelmen en reflecterende hesjes. Ik in het oranje Ineke in het geel. Nog bedankt Mercedes. Het is goed te doen, maar ik ben wel blij dat we voorlopig even niet meer hoeven. Als is de stad zeker een bezoek waard. Misschien maar op een zondag doen. Aanstaande zaterdag is de planning om naar Évoramonte te gaan. Dan is er markt en dat lijkt ons wel gezellig.

Een week in Marvão op Quinto do Maral

(Parque de Campismo Naturista)

Dinsdag 18 oktober  2022

Gisteren, maandag 17 oktober, zijn wij vertrokken van Parque de Campismo Curral do Negro in Gouveia. Afscheid genomen van Leonel de Freitas wat ons beide zwaar viel. Wat een sympathieke lieve man is Leonel. We hebben er een geweldige tijd gehad. Maar zoals Leonel zelf ook zegt;"People come and people go. That's live on a camping".

De rit naar Marvão leek een pittige rit te worden, maar uiteindelijk kozen wij ervoor om toch de tolweg in Portugal te nemen. Dat scheelde een uur rijden en dat hadden wij er wel voor over. Weet nog niet wat het ons gekost heeft, maar dat is ook niet zo heel belangrijk. We hebben een tol-badge dus het wordt netjes afgeschreven.,

Maar goed, gisteren dus aangekomen op Quinta do Maral Parque de Campismo Naturista. Een mooie naturistencamping, groot 10ha en vlakbij  Marvão, in het hart van het natuurpark Serra de São Mamede. Het is er niet druk. Ook hier zie je en merk je dat het seizoen afloopt. Al is deze camping het gehele jaar geopend en krijg je zelfs korting als je lang blijft. Dat is trouwens ongeacht wanneer je hier verblijft.

Op dit moment zijn er vijf campers en een camperbus. Een stel uit Duitsland, twee stellen, waaronder wij uit Nederland, een man alleen uit Zwitserland, en nog een man alleen. Waar die vandaan komt weet ik (nog) niet. Dan is er nog een man alleen die binnen nu en een paar dagen zijn vrouw gaat ophalen van het vliegtuig in Faro. Ze gaan dan samen verder reizen door zuid Portugal.

Tot zover dag van aankomst en onze eerst volledige dag op Quinta do Maral Parque de Campismo Naturista. Met nu nog een hele mooie zonnige dag met 24 graden. Wel wat wind. De rest van de week wordt wisselvallig met zo nu en dan regen. Dan gaan we maar wat fietsen. Alles is redelijk dichtbij, alleen is er hier en daar behoorlijk hoogte verschil.

In Portugal aangekomen

Zondag 16 oktober  2022

Van het koken en lekkere eten bij Camping Olimpia in Pedrosillo el Ralo niet veel gemerkt. Het was de nationale feestdag en de baas moest koken voor de aanwezige familie. Lunch.Dus 's avonds had gekund maar hij was moe. Aardige beheerder trouwens.

De volgende dag, 13 oktober, Portugal in. Al vanaf de grens werd het landschap steeds mooier. Al vonden wij de streek waar wij in Spanje doorheen gereden zijn ook erg mooi. Maar nu dus in Portugal aangekomen. De eerste camping is Parque de Campismo Curral do Negro. Een hele ruime camping met alle benodigde (basis) voorzieningen op een groot terrein.

Hoog op een berg, 625m, en tussen bomen. Veel bomen. Er is een gezellige bar waar je wat kan drinken. Hebben wij inmiddels gedaan en dat was erg gezellig. Donderdag hier aangekomen en het is inmiddels zondag. Morgen gaan wij verder. Meer naar het zuiden. Helaas is het weer niet je van het. Regenachtig en momenteel waait het behoorlijk. We zitten in de camper. Kachel aan als het nodig is.

Van noord-oost naar zuid-west

Woensdag 12 oktober  2022

Camping Olimpia in Pedrosillo el Ralo, Salamanca, Castilië en León, Spanje. Een camping maar ook wel een camperplaats. De camping is dan omdat er ook caravans kunnen staan. Tenten acht is zeer onwaarschijnlijk. Bij de camping heeft de eigenaar ook nog een hotel(letje), restaurant en cafetaria.

Even terug naar de camping in Zarautz. Zoals al genoemd een grote (familie)camping. We zijn er twee nachten gebleven. Toen was het ook wel weer tijd om verder te gaan. De camping is best wel druk en je staat toch ook wel dicht op elkaar.

We voelde ons niet onveilig, maar het feit dat ik het hier benoem zegt wellicht ook genoeg. Wel een heel vriendelijke ontvangst en de sfeer op de camping is ook prima. We zijn niet op het strand geweest, maar ik vermoed dat het de moeite waard is.

Dinsdag naar een camperplaats in Santa Maria del Campo. De naam van de plaats zit in mijn hoofd en hoede ik dus ook niet op te zoeken. Waarom? Geen idee. De camperplaats heet Area de Santa Maria del Campo. Ook niet echt lastig om te onthouden. Het plaatsje is klein. 548 Inwoners als ik het goed heb onthouden. Wanneer dat was weet ik niet meer. We dat de kruidenier om 15:00 uur dicht ging.De camperplaats is keurig aangelegd. Water, grijs-water lozen en het legen en spoelen van de toiletcassette zijn allemaal mogelijk.

Maar nu dus bij Camping Olimpia. Ook een mooi aangelegde camping met ruime plekken. Dus goed voor caravans en camper van 8-10 meter. Water en elektra aanwezig als ook sanitair, plekken om af te wassen en grijs water te lozen en de toiletcassette te legen en te spoelen. Ik heb ook begrepen dat de eigenaar lekker kan koken en dat je dat in het restaurant kan nuttigen. Vandaag waarschijnlijk niet aangezien familie op bezoek is en dat i.v.m. de nationale feestdag in Spanje.

Morgen naar Portugal. We hebben al een camping uitgezocht waar we waarschijnlijk een paar nachtjes gaan overnachten.

Van noord-oost naar zuid-west

Zondag 9 oktober  2022

Camping municipal de Châtillon-sur-Loire. De naam zegt het al een gemeente camping en aan de Loire. Een hele mooie plek. Mooi uitzicht over diezelfde Loire. Het weer liet wat te wensen over, maar voor een nacht was het zeker prima. Nog even gezellig met een Nederlands stel gesproken en verder de middag, avond en nacht doorgebracht in de hoedanigheid dat ze doorgebracht moeten worden.

De volgende dag weer op pad. Naar Argenton-sur-Creuse. In deze plaats hebben we Camping Les Chambons bezocht en zijn daar twee nachtjes gebleven. Even pas op de plaats. We hebben tenslotte ook geen haast. Leuke, een beetje verwaarloosde camping. De eigenaar had er ogenschijnlijk ook niet zoveel zin meer in. Toch twee prima nachten en een heerlijk "rust" dag.

Maar ook na twee nachten komt weer het moment dat we weer verder reizen. Dit keer, op mijn uitdrukkelijke verzoek, naar een naturistencamping. De plaats is Saint-Avit-Rivière en de camping heet Camping Terme d‘Astor. Een hele mooie camping. Aangelegd met diverse velden en met gevarieerde plekken. Ook zijn er diverse chalets te huur. Ik heb zelfs een "Pipo" wagen gezien.

Er is een bar, zwembad (niet verwarmd) en een klein restaurant. De sfeer is gemoedelijk en iedereen is erg vriendelijk en gastvrij. Zo ook de eigenaar Jakko en zoon Glen. Het seizoen was duidelijk aan "zijn" einde gekomen. Dat deed zeker niets af aan de gezelligheid.

We willen Roza, Marion, Jakob, Anne, Mario, Lies, Henry, Meindert, Ada, Jakko en Glen dan ook heel erg bedanken voor jullie gastvrijheid. Door jullie allemaal zijn we een nachtje extra gebleven en natuurlijk ook voor de snack-avond. We komen zeker weer een keer langs. Uiteindelijk hebben wij nog dertig jaar reistijd voor de boeg. Tot gauw.

Dus ook hier hebben wij weer genoten van alles om ons heen. Ik heb zelfs nog de "bloot wandeling" gelopen. Zoals al geschreven, voor herhaling vatbaar en we zullen zeker vaker op deze camping terug komen.

Van Camping Terme d‘Astor in Saint-Avit-Rivière zijn we naar Domaine de Brandeau gereden. Een domaine van een wijnhuis in de Bordeaux. Chateau La Peyraude in Blasimon. Een camperplaats aan de rand van de velden met de wijnranken. De hele plek ademde wijn. Dat kwam goed uit want om 18:00 uur was het wijnproeven op de binnenplaats van de Mas. Een Mas uit de 18e eeuw. 700 Meter in omvang. Uiteraard de nodige flessen gekocht. We kunnen weer even vooruit.

Op Air Camping-car Park Messanges Plage Nord in Messanges was het rommelig. Een camperplaats van camper-car Park. Vlakbij het strand. Een kleine 200 meter lopen en dan kon je de dreunende golven van de Atlantische oceaan horen en zien. Verder een camperplaats met de benodigde voorzieningen. Voor de camper tenminste. Geen sanitair en (vaat)was gelegenheid. Prima voor een nachtje.

En dan nu Gran Camping Zarautz in Zarautz. Een grote (familie) camping aan de golf van Biskaje. Vanaf onze plek heel goed te zien en te horen. De bedoeling is één nachtje maar het zijn er, voor als nog, twee geworden en wie weet, als het weer een beetje goed blijft komt er nog een nachtje bij. De maand oktober is onderweg en we genieten nog steeds.

Laster arte. (Tot gauw)

Ondo ari gara. (Het gaat ons goed)

Disclaimer.

Van huis uit ben ik geen naturist. Dat heb ik eigenlijk zeer recent ontdekt. Eén zijn met de natuur in alle rust en in mijn blootje. Het geeft mij een geweldig gevoel van vrijheid. En dat met het gevoel van vrijheid van de camper maakt het leven voor mij als camperaar compleet.

Ineke is geen naturist en is dus altijd aangekleed. Voor de meeste naturisten campings, parken of hoe ze ook heten is dat geen probleem. En Ineke vind het ook geen probleem dat ik mij wel ontdoe van kleding als dat mogelijk is.

Wij wisselen de camperplaatsen, wel of geen naturisten plaats, af. En geloof ons, wij zijn heel gelukkig samen. Lees er meer over in onze blog naturistencampings.

Lekker buiten kip grillen
Het plein in Évoramonte
Uitzicht op het kasteel in Évoramonte

Onze plek, #13, op Camping Alentejo
Orange, just to be safe...in Estremoz

Boven op de berg, verlicht, Marvão
De eerste avond op Quinta do Maral

Uitzicht van onze plek
Parque de Campismo Curral do Negro

Area de Santa Maria del Campo

Ons plekje op Camping Olimpia in Pedrosillo el Ralo
Camping Olimpia in Pedrosillo el Ralo

Het uitzicht op de Golf van Biskaje
De wijnen voor de wijnproeverij