Deze pagina is het laatst gewijzigd op maandag 13 juni.2022

Wij reizen door Europa

Alweer een week in Cagnes sur Mer

Dinsdag 31 mei 2022

De laatste dag van de maand mei. Ook de laatste dag van, officieel, mijn vakantie. Officieel ook de laatste dag van mijn dienstverband bij de overheid. Bij DJI en dus bij FPC de Oostvaarderskliniek. 1 Juni ben ik "gepensioneerde". Geen verplichtingen meer naar een werkgever. De relatieve vrijheid breekt morgen aan.

Voor wat betreft onze reis, we staan nog steeds op Camping Du Val Fleuri. Dat zal ook nog zo blijven tot maandag 27 juni. Dan (pas) gaan we verder met onze reis. Geen doel gewoon gaan rijden en dan zien we wel. De enige verplichting, en dat is een leuke, is de verjaardag van onze schoondochter en van onze kleinzoon.

Maar dat is pas eind juli. In september zijn we ook in Nederland want dan zijn we drie dagen op de camperbeurs in Hardenberg. De camperbeurs begint op vrijdag 23 september. Waar we in de tussentijd zijn weten we niet.Misschien naar Scandinavië. Maar ook in dit geval, we zien.

Nu in ieder geval genieten van de leuke plek op de camping. Genieten van het lekkere weer en van Cagnes-sur-Mer. De leuke omgeving en van de vrijheid die je hebt op een camping. Wel wat duurder dan een camperplaats, maar voor een lagere periode tocht iets comfortabeler. Pluk de dag en genieten dus.

Tot in juni.

Alweer een week in Cagnes sur Mer

Maandag 30 mei 2022

We zijn alweer een week in Cagnes sur Mer. En het bevalt ons heel erg goed. We hebben goed weer en soms is het iets te warm. Gisteren kwam wel een kleine omslag in het weer. Het heeft een beetje gedruppeld en de temperatuur is gedaald tot net boven de 20 graden Ook vandaag is het nu net boven de 20 graden.

Ik zit wel buiten want het is verder droog. Wat verder wel heel erg jammer is dat op deze camping, op het gedeelte waar wij staan, geen wifi is en het GSM bereik niet al te best is. Dus weinig uploads en al helemaal geen foto's. Die houden jullie dan ook nog tegoed. Als we weer wifi bereik hebben. Ik zal e.e.a. verzamelen en dan uploaden als ik aan de andere kant van de camping ben.

Verder vermaken wij ons prima. Met bezoekjes aan de supermarkt, de boulevard en het centrum van Cagnes sur Mer. Of gewoon luieren op de camping bij de camper. Vanmorgen wat huishoudelijke klusjes gedaan en nu dus even het reisverslag bijwerken. Voor zover het aantal GB's van mijn abonnement het toelaat.

Ik heb ook een simkaart van Lyca gekocht maar in de Mifi router is het kaartje ook hier erg traag en soms maar maximaal 2G. Dat schiet dus ook niet op. Het feit dat we hier tussen bergen zitten en de camping aan deze kant geen wifi heeft aangebracht maakt dat dus het bereik minimaal is. Maar ik val in herhaling. Mooi moment om dit verslag weer af te sluiten. Tot het volgende reisverslag, wat heel goed pas weer in juni is.

Terug in Cagnes sur Mer

Maandag 23 mei 2022

Een klein stukje tolweg, de rest, het grootste gedeelte via de route National. Saint Maxime, Fréjus, Cannes, Antibes en toen Cagnes sur Mer. Het gevoel van thuiskomen overheerste. Dat zal voor de rest van mijn leven ook wel zo blijven. Dat hoop ik tenminste van harte.

We staan op camping Du Val Fleuri. Niet ver van Camping Green ark waar wij in 2004 voor het eerst kwamen. Toen nog met onze twee kinderen Martijn en Joyce. Later in Le Lido. Een appartementencomplex/hotel. We hebben ons nooit verveeld in Cagnes sur Mer.

Nu dus weer terug. Met de camper deze keer en dat is dan ook wel weer heel leuk. We hebben de fietsen er meteen afgehaald en zijn naar de boulevard gefietst. Memory lane/La voie de la mémoire. Wat een mooie taal het Frans. De mevrouw van de camping is très sympathique. We blijven hier een week, misschien wel een maand. Gewoon omdat het kan.

Als ik dit schrijf hebben we bijna geen internet en is zelfs het bereik van 4G beperkt. Als jullie dit lezen zijn er mogelijk al ettelijke dagen voorbij. maar jullie kunnen er vanuit gaan dat we genieten. Met of zonder internet. Tot gauw.

Op bezoek in Avignon

Zondag 22 mei 2022

Een ontspannen weekend in Châteaurenard. Vandaag hebben we Avignon bezocht, maar eigenlijk was het te warm. Bij de pharmacie  werd 34 graden aangegeven. Op onze horloge 32. Maar die twee graden merk je niet meer. Veel te warm en veel meer dan waar wij voor gaan. Maar goed, Avignon was leuk. Een mooie oude stad.

WE hebben er geluncht en rond gewandeld. Daarna nog een coup met ijs gegeten. Niet wetende dat mij dat een dag later zou opbreken. Ik kan geen slagroom en ijs op melkbasis meer verdragen. Mijn darmen gaan dan protesteren. Maar dat is dus pas voor morgen. De dag dat ik dit schrijf.

De camping in Châteaurenard is ons heel goed bevallen. Goede ruime plaatsen en soms genoeg schaduw. De stad zelf is best wel leuk en ik heb daar zelfs een kapper gevonden die tijd had om mijn haar te knippen. Dus het haar zit weer in model en is weer lekker kort. Ik kan er weer even tegenaan.

Als ik dit schrijf zitten we inmiddels op een camping in Cagnes sur Mer. Maar daarover morgen meer. Morgen is in dit geval hierna. Ik schrijf dut feitelijk twee dagen op één dag tegelijk. Dus tot morgen (tot zo) en geniet van de dag. Doen wij ook. Het gaat ons goed.

We zitten al op de grens van de Provence

Vrijdag 20 mei 2022

Langzaam maar zeker komen we dichterbij Cagnes sur Mer. Van Villages du Lac de Paladru, camping Calatrin, waar we twee nachten zijn gebleven, zijn we verder zuidelijk gereden naar Châteaurenard, vlakbij Avignon. Het departement heet in ieder geval al Bouches-du-Rhône en de regio Provence-Alpes-Côte d'Azur.

We blijven hier drie nachten. Dus van vrijdag tot maandag. Morgen gaan we Avignon bezoeken. Is goed drie kwartier met de fiets, maar we hebben alle tijd. Het is een hele mooie stad. We zijn er al eens geweest. Het was 2007 als ik het goed heb. Zal ik nog eens nakijken.

Nu dus in Chateaurenard. Een best wel grote plaats met de nodige winkels. Komt goed uit kunnen we daar zondag boodschappen doen. Wel even kijken of de winkels, en welke, er open zijn ander moet er morgen boodschappen gedaan worden. Kan natuurlijk ook. Als we terugkomen uit Avignon. Keuzes, keuzes. De wijn wordt warm en ook al is het rode wijn, dan is toch niet zo lekker.

Verder zuidwaarts

Woensdag 18 mei 2022

De tweede dag in Sancé is ons prima bevallen. Het weer was goed en de ochtend in Mâcon gezellig, al zijn we er niet lang gebleven. Ik heb nog wel geprobeerd om mijn haar te laten knippen, maar de kapster had geen tijd. Jammer want mijn haar is er wel weer aan toe.

Dus onverrichte zaken weer terug naar de camper op de camping. Er moest uiteindelijk ook nog gewassen worden. Twee wasje en eentje daarvan in de droger.De andere opgehangen aan het wasrek en laten drogen in de zon. Jammer genoeg was het nagenoeg windstil dus het drogen duurde iets langer dan gepland.

's Avonds eten vanaf de BBQ in de vorm van de Cadac Safari 30. Garnalen en Zalmforel filet. Het was werkelijk heerlijk en de wijn was geweldig, Een heerlijke Viognier. Kopje koffie met een Limoncello na. De avond kon niet meer stuk.

De volgende ochtend rond half negen vertrokken. We hadden een camperplaats uitgezocht maar die is het niet geworden. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op Camping Le Calatrin. Een camping direct gelegen aan een groot meer. Het is een terrascamping dus het uitzicht is werkelijk fenomenaal.

Ook hier maar weer twee dagen blijven.

De tweede dag in Frankrijk, verder naar het zuiden

Maandag 16mei 2022

Vandaag vetrokken uit Gray. De camperplaats heeft alle voorzieningen voor een camper. Voor de camperaar zijn er geen voorzieningen. Dus geen douches, toiletten en dat soort dingen. Stroom was er dan weer wel, maar dat was inclusief. Uiteindelijk betaalde we € 10 voor een overnachting dus heel goedkoop.

De camperplaats ligt vlak naast een camping. Het is trouwens goed te merken dat het nog geen hoogseizoen is want de camping stond grotendeels leeg. De camperplaats was bijna helemaal bezet. Toen wij kwamen waren en nog drie plekken vrij. Vanmorgen ging het overgrote deel weer weg. Ook wij dus.

Op naar Sancé vlakbij Mâcon. De stad waar wij tijdens onze huwelijksreis zijn geweest en in het plaatselijke hotel hebben geslapen. Morgen maar even een kijkje gaan nemen. Al wordt het morgen wel heel warm. De voorspelling is 30 graden.

We zitten nu in de camper. We hebben heel lang buiten gezeten en zelfs nu is het nog aangenaam om buiten te zitten. Het is bijna half elf 's avonds en op de achtergrond hoor ik de krekels nog. Het is een prettige zeer grote camping. Grote sanitair gebouwen, vier stuks, wasmachine en droger, en genoeg plekken om de vaat te wassen.

De plek waar wij staan is heel groot. Met vol met kuilen en bulten, maar uiteindelijk hebben wij de camper redelijk horizontaal gekregen. Met met gebruik van de blokken. Beide aan de bijrijderskant want de camper stond die kant scheef. De camper staat nog wel een beetje scheef, maar dat is nagenoeg te verwaarlozen. Morgen maar even kijken of we een beetje hebben geslapen.

De bedoeling is dat wij hier twee dagen blijven en dus woensdag weer verder naar het zuiden afdalen. Maar eerst hier twee dagen genieten van onze vrijheid. Dat begint steeds meer en meer in te dalen. Ik ga het steeds meer beseffen dat ik niet meer hoef te werken. Vasthouden.

De tweede dag in Frankrijk, verder naar het zuiden

Zondag 15 mei 2022

Vanuit het mooie Haroué verder door naar het zuiden. Tolwegen slaan we over dus blijven autowegen over. De N wegen of te wel de Route National. Trouwens ook genoeg D wegen, maar zo zie je wel veel meer.

Van Haroué naar Gray, waar we wederom maar één nachtje zullen blijven. De route was mooi en er was genoeg te zien. Onderweg op een daarvoor bestemde parkeerplaats een kopje koffie gedronken. De temperatuur liep al aardig op.

Rond half één kwamen we aan op de camperplaats in Gray. Alle voorzieningen voor een camperplaats zijn aanwezig. Vers water, mogelijkheid om afvalwater te lozen en om je chemisch toilet te reinigen. Morgen maar even doen.

Het is heel erg warm geworden. Op een gegeven moment was het zelfs 27 graden en was het ook behoorlijk benauwd. Het is nu half tien 's avonds en nog steeds warm, 23 graden volgens de weer app. We hebben buiten gegeten en zitten nu binnen. Er zijn namelijk al aardig wat muggen. Morgen verder naar het zuiden.

We zijn in Frankrijk

Zaterdag 14 mei 2022

Onze eerste stop in Frankrijk is Haroué geworden en dat is niet verkeerd. Een camperplaats met helemaal geen voorzieningen, maar dat is helemaal geen probleem. De plek zelf is adembenemend. Een mooi grasveld met uitzicht op een hele ondiepe rivier.

Er zijn zelfs een paar vissers die daar hun lijntje uitgooien. Zelfs een jonge dame die met haar paard de rivier in wilde, maar het paard wilde niet. Na wat getouwtrek heeft ze het maar opgegeven.

's Middags ontdekte ik op mijn korte wandeling een Auberge. Vanaf het terras klonk gezellig geroezemoes dus het restaurant was open. Terug naar de camper en Ineke opgehaald. Daar gezellig een glaasje wijn gedronken. Tot mijn verassing hadden ze Viognier. Dus hebben we twee glaasje gedronken.

's Avonds hebben we er gegeten. Het was goed en lekker dus uiteindelijk een perfecte afsluiting van een geslaagde dag.

Aangekomen in België - Hamoir

Vrijdag 13 mei 2022

Gratis camperplaats voor één nachtje. In het plaatsje Hamoir in België, net onder Luik. Gezellig stadje met leuke beekjes en een kanaal.  Het beekje achter onze camper komt uit op het kanaal. Zo koffie, lunch hebben we al gehad.

Hamoir is een niet al te grote plaats maar er is toch veel te zien. Nu zijn wij niet van die wandelaars, maar we hebben toch even een stukje gelopen. Al is het maar omdat we boodschappen moeten doen. Uiteindelijk willen we 's avonds toch nog wel wat eten.

De rest van de middag niet veel gedaan. Een beetje schrijven en wat aanpassingen aan de website. Ook gekeken waar we morgen heen gaan. Dat wordt al Frankrijk. Dwars door Luxembourg voor de diesel en de tabak voor Ineke. Doen we er ook nog een drietal doosjes sigarettenhulzen bij dan hoef ze niet op het tabak te kauwen.

's Avonds lekker gegeten en zo rond elf uur naar bed. Morgen weer een dag.

De eerste stop is in België

Vrijdag 13 mei 2022

Vanochtend vroeg uit Schijndel vertrokken. We waren dan ook al heel vroeg wakker. Kwart voor zeven deden wij onze ogen open. Ineke iets eerder dan ik. Koffie met een eierkoek en daarna opruimen en inpakken. Rond half negen reden we van camperplaats Landingshoeve weg.

We hebben het onderweg rustig aan gedaan. In Limburg een kopje koffie gedronken op een parkeerplaats langs de snelweg. Onze weg vervolgt en om ongeveer 10:35 uur passeerde we de Belgische grens. Om ongeveer kwart voor twaalf waren we op onze eerste bestemming Parking Hamoir, Hamoir België. Een stukje onder Luik/Liège.

Het is half drie en we zitten inmiddels aan de koffie. Stoelen zo buiten zetten en dan nog even  van het Belgische zonnetje genieten. Morgen naar Frankrijk. Volgende stop op een kleine drie uur rijden. Net onder Nancy. Uiteraard wel via Luxembourg voor de tabak en de goedkopere diesel. Na de stop in Frankrijk alleen, of in ieder geval zoveel als mogelijk, nog maar route national. In ieder geval geen tolwegen.

Wij reizen door Nederland

Schijndel, 2 uur verderop...

Donderdag 12 mei 2022

We staan met de camper in Schijndel op camperplaats Landingshoeve. Een camperplaats die pas vier weken open is. Alle basis voorzieningen zijn er en de camperplaats is leuk aangelegd. Er moet nog wel wat gebeuren, maar het begin is er zeker. We kwamen hier aan om even over enen.

Van Camping Kalmpjes an in Stieltjeskanaal naar hier is 201 kilometer dus lang genoeg. Het is nog steeds heel mooi weer. Zelfs nu, het is half tien in de avond, zitten we nog met de camperdeur open. Jammergenoeg is de hordeur kapot. Voorzichtig open en dichtdoen kan nog net.

Toen we hier aankwamen hebben we eerst geluncht. Daarna naar de Wit. Kleine dingen voor de camper kopen. Er was al het een en ander kapot, dus nieuwe onderdelen kopen. Ook hebben we een Cadac Safari 30 gekocht. Voor ons meer dan voldoende. Kunnen we straks lekker buiten grillen, BBQ'en, bakken en koken.

Morgen gaan we verder naar het zuiden. België staat dan op de planning. De plaats heet Hamoir en ligt net onder Luik. Het is iets meer dan twee uur rijden en dat is meer dan genoeg. Daarna Luxembourg. Waar en hoe, dat zien we morgen wel. Tot morgen.

Vakantie

Woensdag 11 mei 2022

We staan met de camper in Stieltjeskanaal. Camping Kalmpjes an. De camping is een SVR camping wat staat voor Stichting Vrije Recreatie. Het is een hele rustige camping. Niet groot en voorzien van alle basis behoeftes. Als extra's hebben ze plate service, warme maaltijden, friet, snacks en koude frisdranken (blikjes) aan de tent, caravan of camper.

Hebben wij meteen de eerst avond gedaan en het was erg lekker. Aan te bevelen. Op de camping veel vogels en zelfs eekhoorns. Je komt hier echt tot rust. Er is zelfs een mogelijkheid om met de boot aan te leggen. Er is ook een was service. Het terrein is gras. We blijven hier twee nachtjes.

Ik krijg steeds meer het vakantie gevoel en dat voelt goed. Het gevoel dat ik direct na deze vakantie met pensioen ben is er nog niet. Maar hopelijk krijg ik dat als we na de vakantie, dus op 1 juni, werkelijk met pensioen ben. Ik denk het wel.

's Middags op de fiets naar Coevorden. Even pinnen en een lekker kopje koffie bij Sofie's Lunchroom. Een lunchroom met dagbesteding. Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking krijgen hier dagbesteding. Bijvoorbeeld in de vorm van mee helpen in de bediening en of keuken.

De koffie was prima en zo ook de bediening. Gezellig op het terras in het zonnetje gezeten. Coevorden is een leuke plaats. We hebben nog even gezellig rondgelopen en zijn toen weer op de fiets naar de camping gefietst. Het was een leuke dak die we hebben afgesloten met een wijntje bij het eten.

De boulevard van Cagnes-sur-Mer (kijkrichting Nice)

De ijsjes. Dat was iets teveel van het goede. En dat was de volgende dag te merken.

Camping Le Calatrin - Gelegen aan het meer Lac de Paladru.

Camping Municipal de Mâcon

Onderweg even een korte pauze. Even een kopje koffie. We hebben tenslotte geen haast. Ciel, Frankrijk.

Aire de Camping-Car Gray, Frankrijk

Parking Haroué, Frankrijk

Parking Hamoir, België.

Camperplaats Landingshoeve in Schijndel

Camping Kalmpjes an in Stieltjeskanaal.