Deze pagina is het laatst gewijzigd op zondag 9 oktober 2022

September 2022

Naar de zon in zuid Portugal

Op naar Frankrijk

Zondag 9 oktober  2022

Ik loop een beetje achter. Komt voor namelijk door slecht Wifi onderweg. We staan nu op een camping en daar s de Wifi geweldig du geen excuus meer. Kijken wat de maand september nog te bieden had.

Na Luxemburg zijn we Frankrijk ingegaan. We hebben  er lang over gedaan om een camping of camperplaats te vinden. We hadden niet goed gekeken in Campercontact en bij aankomst bij de beoogde camping bleek die juist vanaf deze dag gesloten te zijn. Zoeken naar een volgende camperplaats, achter de kerk bleek lastiger dan gedacht.

Uit eindelijk zijn we op een camping-car Park terecht gekomen. Beetje chevy maar voor een nachtje prima. Sanitair-gebouw was dicht, maar vermoedelijk zouden we daar ook niet gedoucht hebben. Sani plek voor de camper was prima. Toch maar voor één nachtje. Maar dat is oktober. Dus ik zie jullie graag weer terug in oktober.

Het gaat ons goed.

Voor het eerst overnachten in Luxemburg

Donderdag 29 september  2022

We zijn weer onderweg voor onze volgende avontuur. Afgelopen nacht hebben we doorgebracht op de Rucphense Weide in Rucphen. Daar zijn we al vaker geweest en omdat het ons bevalt zullen we er vaker komen. De afgelopen week wat karweitjes aan de camper gedaan. Ook de jaarlijkse vochtmeting is gedaan. We moeten alleen nog een 30.00km beurt laten doen, maar dat doen we in Portugal wel.

Vanmorgen dus uit Rucphen vertrokken en we staan nu op een camping in Luxemburg. Vaak doorheen gereden, maar nu een overnachting. Het is best wel een leuke camping en de camperplaatsen zijn zeer ruim opgezet. Er is een bar waar je ook snacks en friet kan kopen. Dat gaan we straks doen. De frietjes dan want we hebben nog genoeg eten in de koelast.

Morgen gaan we Frankrijk in. We zijn van plan diagonaal door Frankrijk te reizen. Van noord-oost naar zuid-west. Uiteindelijk willen we wat dagen bij Bordeaux doorbrengen en dan via Biarritz naar noord Spanje. Dan richting Portugal. Welke route we gaan nemen zien we nog wel.  Eerst de zon in Frankrijk opzoeken. Het is niet heel warm meer, maar het zit de komende week nog tegen de 20 graden aan.

Wij reizen door Noorwegen, Zweden en Denemarken

Duitsland en uiteindelijk weer Nederland

Zaterdag 24 september  2022

Het is een hele mooie reis geweest. Denemarken is wel een favoriet land van ons geworden. Stine en Torben hele goede vrienden. We hebben het land en de mensen, Stine en Torben in het bijzonder, in ons hart gesloten. De camperplaats is ons thuis geworden. We zullen er nog vaak komen schat ik zo in.

Maar ook daar moesten we weer vertrekken. Naar Duitsland en uiteindelijk Nederland. In Duitsland nog twee plekken aangedaan. De eerst in Kasseburg. Een camperplaats die niet veel om het spreekwoordelijke lijf had. Een grasveld tussen de paarden, die hadden gelukkig hun eigen stuk, en weinig voorzieningen. Stroom, toilet en gebruik van douches. Maar de toilet en douches was een klein stukje lopen.

De tweede overnachting was op een nudistencamping. Een hele mooie camping gelegen midden in de bossen. Jammergenoeg waren wij op een gegeven moment de enige gasten op de camping. Eigenlijk waren wij alleen. Het was er trouwens ook erg koud en druilerig weer. Als het mooier weer is, volgend en of zomer, komen we er zeker weer een keer terug. De camping beviel ons prima.

Wel een camping waar je de toiletcassette wel kan legen, maar niet als daar een afbreekbaar middel in zit. Ook niet het biologische afbreekbaar middel. Alleen water en eventueel afwasmiddel. Dat is omdat ze midden in een natuurgebied liggen. Er is daar ook, niet drinkbaar, grondwater en drinkwater beschikbaar. Maar als je het weet niet erg en je kan er rekening mee houden.

Na deze twee Duitse overnachtingen zijn we woensdag 21 september aangekomen in Nederland en hebben we overnacht op camperparc Stee in Lhee. Twee nachten. Wassen en douchen en even uitblazen. Vrijdag 23 september van Lhee naar Hardenberg.

Een uurtje rijden. Een plekje gezocht op de parkeerplaats bij de evenementenhal Hardenberg. Zowel vrijdagmiddag als een deel van de zaterdag de camperbeurs bezocht. En dat was zeker de moeite waard. Zaterdag met de prijswinnaars Marieke en André uit Ugchelen. Het antwoord op de prijsvraag; "Waar hebben wij schade opgelopen", was trouwens Gacé en niet Vatan.

Op de parkeerplaats bij de evenementenhal hebben we inmiddels een nachtje geslapen en de twee overnachting laat niet meer lang op zich wachten. Het is nu precies negen uur in de avond. Nog een beetje schrijven en monteren en dan is het weer bedtijd.

Morgen, zondag 25 september gaan we naar Lelystad en overnachten we in Nagel op Afslag Nagele. Dan zit deze reis er weer op. Ik sluit het reisverslag van deze reis hier nu ook af. Vanaf eind van de komende week gaan we weer op pad. Dan naar het zuiden van Portugal. Nieuwe reis nieuwe belevenissen.

Via Zweden naar Denemarken

Zondag 18 september  2022

We doen in Zweden nog drie campings aan. Eentje met een professionele vaatwasmachine. Zo eentje die in een klein restaurant niet zou misstaan. Daar hebben wij uiteraard gretig gebruik van gemaakt. Alles er even doorheen en weer lekker schoon service. Ook hebben we daar gewassen. Was allemaal inclusief. Mooie camping trouwens. Vlakbij het Kattegat.

De andere twee campings waren prima, maar ook niet meer dan dat. Zweden is mij een beetje tegengevallen. Maar dit heb ik ook wel eens over Spanje gezegd. We hebben natuurlijk niet veel van Zweden gezien. En noordelijker moet het veel mooier zijn. Dat dus voor een volgende keer.

Als ik dit schrijf zijn we alweer een paar dagen in Denemarken. Hebben we Kopenhagen bezocht. Mooie stad. Zeker een bezoekje waard. Gaan we zeker nog een keer naartoe. Tivoli park viel enorm tegen. Leuk voor jongelui. Veel attracties die in de Efteling niet zouden mistaan. In het park ook heel veel eetgelegenheden. Nee, we waren er binnen een kwartier weer uit.

Voordat we in Denemarken waren moesten we nog wel de Sontbrug (Øresundsbron) over. Behalve dat het behoorlijk wat geld kost waaide het er ook behoorlijk. 40km/u En dat is net windkracht 6. Met een camper een behoorlijk onderneming. Met name bij de brugpijlers. Als je er achter rijd is de wind weg, tot je er weer voorbij bent. Dan krijg je een flinke duw.

Vandaag, zondag 18 september, de verjaardag van mijn broer, zijn we (weer) in Gråsten. Op de camperplaats bij Stine en Torben. Twee nachten. Morgen weer verder. Om uiteindelijk op zaterdag 24 september in Hardenberg te kunnen zijn. Voor de camperbeurs. Onze laatste verplichting. Wel een leuke verplichting. Wie weet zien we jullie daar ook.

In Zweden aangekomen

Donderdag 8 september  2022

Na een nachtje aan het meer zijn we weer vertrokken. Vanochtend rustig aan gedaan en richting Zweden vertrokken. Na wat omzwervingen en een door ons afgekeurde overnachtingsplek uiteindelijk op camping, een voormalig legerplaats, aangekomen. Op de Camping Backamo gaan we een nachtje blijven.

Op zich is het wel leuk, maar een beetje ongezellig omdat wij de enige zijn op het hele grote terrein. Bij de ingang is nog wel wat te doen, er is zelfs een cafe, maar daar staan wij dan weer wat verder vanaf. Wat is ver want het zal niet meer dan 5 minuten lopen zijn.

Voordat we hier waren hebben we eerst nog een bezoekje gebracht aan het plaatsje Ljungskile. De overnachting op de camping moet immers contant afgerekend worden dus daar maar even Zweedse kronen gepind. Sinds lange tijd weer eens vreemd geld in de portemonnee. Trouwens, twee cappuccino kosten hier bijna € 10! Dan weet je meteen hoe de verhoudingen liggen.

Diesel is hier trouwens ook duur. We moeten nog tanken, maar wat ik voorbij heb zien komen voorspeld niet veel goeds. Ach, uiteindelijk moeten we kunnen rijden dus we moeten tanken.

Het gaat ons goed.

Noorwegen, dichtbij de Zweedse grens...

Woensdag 7 september  2022

Na twee nachtjes gaat het toch weer kriebelen. We willen weer op pad. Zo geschiede. Vandaag hebben we 175 km gereden en alleen het laatste stuk was leuk. Daarvoor veel snelweg. Het plekje waar we tenslotte gaan overnachten is heel mooi. Vlakbij een meer aan de rand van een bos.

De weg vlakbij is niet druk dus daar hebben wij geen last van. Ben benieuwd hoe dat vanavond en vannacht is, maar ik denk dat het dan nog stiller is. Wel apart om nu helemaal "off-grid" te staan. Midden in de natuur. Of zo goed als midden in de natuur. Een kleine 300-400 meter verderop staan huizen, een stuk of acht.

De plaats heet Aremark, maar dat is nog 8,4 kilometer verder. We staan hier: Lindtjern fricamping, 1798 Aremark, Noorwegen.

GPS :
N 59°11’13.02” E 11°38’41.568”
59.186950, 11.644880

Adres:
1 Sekundær Fylkesveg 865
1798 Aremark
Norway

Fricamping staat in dit geval voor een vrije plaats om te overnachten. Het is zeker geen camping. Op deze plek, groot genoeg voor ongeveer vijf campers, staat ook een leuk toilethuisje en een overdekte plaats om een kampvuur te maken.

Momenteel, het is nu tien voor vijf in de middag, is er een Noors stel dat daar aan het eten is en het eten bereid op het kampvuur. Wij zitten in de camper. Het zonnetje schijnt wel, maar het is behoorlijk fris buiten. Dus dan maar in de camper. Ineke haakt en ik zit dit verslag te schrijven. Waar ik voor vandaag het spreekwoordelijke eind aan ga breien.

Noorwegen verder landinwaarts

Maandag 5 september  2022

Vanaf een troosteloze camping in Dølemo vertrokken om in de middag aan te komen in Hokksund. Een grote, maar gezellige camping. Alle voorzieningen zijn er en alles goed verzorgd. WiFi is perfect, we staan dan ook dichtbij de WiFi mast. Het was een hele mooie reis door het "binnen" land van Noorwegen.

Watervallen, hoge bergen diepe dalen. Waarschuwingsborden voor (overstekende) elanden. Helaas geen elanden gezien. We hebben de hele rit genoten van alles om ons heen. Wat een prachtig land is dit. Uiteraard mede ingegeven door het feit dat het echt compleet anders is dan Nederland of elk ander land waar we nu zijn geweest.

Ach, uiteindelijk heeft elk land zijn charmes. En dat is maar goed ook. Dan heeft het zin om te reizen. Toch een (klein) nadeel van Noorwegen. Nee niet de prijzen van eten en drinken. Wel de prijs van de campings en camperplaatsen. Deze zijn heel prijzig. Zeker in verhouding van de prijs kwaliteit. En ik vraag mij werkelijk af waarom.

Het is nu maandag en we zijn van plan om woensdag weer verder te gaan. Oslo was de bedoeling, maar we gaan verder door naar Fredrikstad. Nog wel in Noorwegen, maar bijna op de grens met Zweden. Oslo doen we een andere keer wel aan.

Uiteindelijk moeten we 24 september weer in Nederland zijn. In Hardenberg voor de camper-beurs.nl. Voor nu nog even Noorwegen en dat is geen straf.

Noorwegen meer landinwaarts

Zaterdag 3 september  2022

Rond het middaguur zijn we uit Lillesand vertrokken. We zijn Noorwegen meer landinwaarts getrokken en hebben een camping gevonden in het plaatsje Dølemo. Echt een heel klein plaatsje met één kleine kruidenier en die staat bij de camping. De winkel en de camping zijn ook van de zelfde eigenaar gok ik. Al was het alleen maar omdat we daar de overnachting moesten afrekenen.

Onderweg een paar mooie plekjes tegengekomen. Zie de foto's hiernaast. Vandaag en morgen hebben we de tijd om de volgende vlog in elkaar te zetten en misschien schrijf ik nog een blog. Dat is uiteindelijk alweer even geleden. Het regent namelijk behoorlijk dus daar hebben we dan alle tijd voor. Maandag weer verder richting Oslo. Nu binnen zitten.

Aangekomen in Noorwegen

Vrijdag 2 september  2022

Vanmorgen rond half tien uit Brovst Denemarken vertrokken. De rit naar de haven in Hirtshals, waar de catamaran ons naar de overkant gaat brengen, verliep voorspoedig. In Hirtshals aangekomen konen we meteen inchecken en in de rij gaan staan voor de boot. Dat duurde nog even. Geplande vertrektijd was kwart voor twaalf dat werd twaalf uur.

Ik had als verassing voor Ineke een tafel en stoelen gereserveerd in de lounge waar gebruik gemaakt kon worden van een buffet. Drankjes, behalve bier en wijn, inbegrepen. We hebben heerlijk gegeten. Hoef ik vanavond in ieder geval niet meer te koken. De overtocht verliep prima. Rustige kalme zee en de catamaran heeft nagenoeg geen deining.

Bij aankomst in Kristiansand iets minder organisatie bij het verlaten van de boot. Ieder voor zich want iedereen mocht gelijk ervan af. Uiteraard verliep dit rustig en netjes. Door de stad richting Lillesand waar we onze eerst overnachting hadden gepland. Daar aangekomen bleek de camping gesloten te zijn, maar je kon toch gewoon een plekje uitzoeken. Dat dus maar gedaan.

Stroom en WiFi  voorhanden en een sanitairgebouw met alle voorzieningen. Het is een gezellige camping met veel Noren en een paar Nederlanders. Of en hoe we moeten betalen is nog niet duidelijk. We zien wel. We kijken uit over een groot meer al zal het uiteindelijk wel een fjord wezen. Ja dus en wel de Tingsakerfjorden. Zoals gezegd, morgen weer verder. Een beetje meer landinwaarts. Tot dan.

Camping de mon Village de Marcilly-le-Hayer

Kolding Lystbådehavn
Kongshøj Strand Camping

Op een voormalige legerplaats

De overdekte plaats voor een kampvuur
Het uitzicht over het Lindtjern meer
Met de camper op een vrije plek

Uitzicht op de camping
Camping Hokksund in Hokksund

Ineke bij Hjartsjåvatnet, Hjartdal

Het regent en dat is eventjes geleden voor ons...

Uitzicht 's avonds over de fjord
Onze plek voor de nacht
Uitzicht op de camping in Lillesand

In de lounge. Van een heerlijke lunch genoten.
Op de catamaran. Uitzicht richting Noorwegen.