Blog | PostNL, nooit meer
PostNL heeft het bezorgmoment niet gehaald

Nooit meer PostNL
(voor een pakket naar het buitenland)
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
UPDATE(woensdag 8 februari)
Het pakket is terecht. Nog niet bij ons, maar PostNL heeft schuld bekent. Het is pas gisteren, i.p.v. 1 februari, naar Spanje verzonden. Dus we zijn weer in blijde verwachting van het pakket. Zou zomaar nog deze week geleverd kunnen worden. Of ben ik nu weer te optimistisch?
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
Laat ik meteen maar beginnen met een waarschuwing. Verzend je pakket, als die vanuit Nederland naar het buitenland moet, nooit met
PostNL. De ervaring leert dat je grote kans hebt dat het pakket;
1) Veel later dan de 3-5 dagen aankomt,
2) Dat je het pakket in de plaats van bestemming, als het daar al aankomt, zelf moet ophalen,
3) Het pakket helemaal niet aankomt.
Wij zijn momenteel bij punt twee aanbeland en hopen dat we bij punt drie niet zullen aankomen.
Hoe dan wel?
Met een vervoersdienst die in land van bestemming het vervoer ook doet. Bijvoorbeeld DHL.
Waarom?
In verband met internationale postverdragen is het de ontvanger, lees post/pakketvervoerder, in het land van bestemming verplicht het pakket te bezorgen op de plaats van bestemming. ZONDER dat hiervoor een vergoeding tegenover staat. Dus de, in ons geval, € 33 verzendkosten, steekt PostNL helemaal in haar eigen zak. Misschien dat Primera een fee ontvangt om als PostNL punt te fungeren. Omgekeerd natuurlijk ook.
De vervoerder in land van bestemming krijgt daar dus helemaal niets voor. Die heeft dus ook helemaal geen haast, geeft daardoor ook helemaal geen prioriteit aan het afleveren van het pakket of de post. Ik hoor graag het tegendeel.
Wat is er gebeurt. Op maandag 16 januari hebben wij een data-satelliet van Starlink besteld. Deze is op 18 januari, vanuit Duitsland, met DHL netjes bezorgd op ons adres in Nederland. So far, so good. Onze dames thuis in Lelystad hebben toen het pakket, met nog wat andere spullen op donderdag 26 januari bij een Prima aangeboden om het naar ons adres in Spanje te sturen.
Het verzendadres netjes erop gezet en bij Primera achter gelaten. Niks mis mee. Toch wel, Pirmera verstuurt het pakket namelijk met PostNL en dan gaat het mis. Nog niet zozeer met PostNL, maar wel met de vervoerder in Spanje. Het bedrijf in Spanje is MRW.
PostNL geeft in de app aan dat het pakket binnen 3-5 werkdagen aangeleverd zal worden. Aangekondigde leverdatum is 30 januari – 1 februari. Dat is mooi dan hebben we het pakket net na het weekend. Helaas dat zal niet zo zijn. Op maandag 30 januari geen pakket, en wat mij nog meer stoort geen nieuws in de track en trace app. Dat krijgen we uiteindelijk wel op dinsdag 31 januari.
Het bericht luid:
Bezorgtijd: 30 januari - 1 februari (met een dikke streep erdoor)
En de mededeling:
We hebben het bezorgmoment niet gehaald vandaag, sorry. Houd je track en trace-overzicht in de gaten. Je nieuwe bezorgmoment vind je hier.
Ook staat er in de app te lezen:
Over de reis van je pakket
Je pakket ligt bij ons, we bereiden het voor op z'n reis naar Spanje.
De reis van je pakket
1. 1 februari 14:46
Zending is gesorteerd
Bezorgtijd: 30 januari - 1 februari
2. 26 januari 14:23
Zending is ontvangen door PostNL
3. 26 januari 0:00
Pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt
Dit is op de dag van vandaag, het is nu zondag 5 februari 2023, niet veranderd. Met andere woorden, geen nieuw nieuws. Een nieuw bezorg moment is er nog steeds niet. Wat nu? Hoe kom je nu aan nieuwe informatie. Niet via de site van PostNL. Ja, je kan via een heel onpersoonlijke chatbot communiceren, allen dan kom je niet verder dan dat je uiteindelijk telefonisch contact moet opnemen omdat de chatbot je niet verder kan helpen.
Dat had ik van tevoren wel kunnen bedenken dus dat ga ik maandag ook doen. Niet om mijn pakket te traceren want dat heb ik inmiddels zelf gedaan, maar om mijn beklag te doen. Tot op zekere hoogte heb ik mijn pakket getraceerd want ik weet nu nog steeds niet waar het pakket fysiek is, maar wel waar ik moet wezen. Via de site https://parcelsapp.com/nl/ kom ik erachter wie ons pakket in land van bestemming vervoerd. In ons geval is dat het vervoersbedrijf MRW.
Op 2 februari kom ik dus tot de ontdekking dat mijn pakket in Spanje vervoerd wordt door MRW. Op de site van MRW gekeken of ze toevallig het track en trace nummer vanuit Nederland herkennen. En ja dat is het geval. Mooi, dan ben ik benieuwd wat MRW over de zending van mijn pakket zegt. Nou ze zeggen, met datum 2 februari, het volgende en ook dat is tot op de dag van vandaag niet gewijzigd:
Pendiente de recibir en destino
Dat betekent zoveel als: In afwachting van ontvangst op bestemming.
Welke bestemming is dan nog steeds niet duidelijk. Wat wel duidelijk wordt is dat het pakket ergens tussen Madrid en waar is, dat is dan weer onduidelijk. Maar goed we weten in ieder geval dat het dus a) in Spanje is en b) dat het onderweg is. Helaas. De hoop dat het binnenkort zal aankomen is al snel verdwenen als ik in het kort het relaas op Facebook zet. Al snel heb ik twee reacties op het bericht en die zijn niet positief.
MRW staat dus blijkbaar niet bekend als een betrouwbare vervoerder. Wat mogelijk door het niet ontvangen van een vergoeding veroorzaakt wordt. Het pakket zou dus zomaar al op 2 februari in Mazarrón kunnen zijn. Daar is namelijk een MRW punt gevestigd. Deze mogelijkheid wordt bevestigd door de tweede reactie op mijn bericht op Facebook. Diegene die de reactie heeft geplaatst is uiteindelijk zelf naar het MRW punt gegaan en heeft daar, tussen alle andere nog niet bezorgde pakketten, haar pakket gevonden en daar ter plekke ontvangen.
Jullie begrijpen wat wij morgenochtend als eerste gaan doen. Nou na het aankleden, het yoghurttje en het kopje koffie dan. Juist, op de fiets naar Mazarrón. Paar spinnen mee om op de terugweg het pakket achter op de fiets vast te maken. Want als het er is, dat is namelijk nog geen zekerheid, dan nemen we het zelf mee naar de camping. Wordt vervolgd.
Het gaat ons goed.
Ons plakbandpensioen blog
