Blog | We zijn op reis

Eerste stop is in België

Hamoir

Blog | We zijn op reis

Het is vrijdag de dertiende. Nou niet bepaald een dag om op reis te gaan, maar gelukkig ben ik niet bijgelovig. Gelukkig maar, want de dag is prima verlopen. We waren vandaag heel vroeg wakker. Niet iets waar ik op gerekend had tijdens de vakantie. Kwart voor zeven deed ik vanmorgen mijn ogen open op Camperplaats Landingshoeve te Schijndel. De dag daarvoor op deze camperplaats aangekomen. De camperplaats is pas vier weken open, maar alles is er wat een camper en een camperaar nodig heeft.

Vlak bij deze camperplaats staat een hele grote winkel voor alles wat te maken heeft met kamperen. Dus ook voor de camperaar. Wij waren nog opzoek naar een buiten grill. Die hebben wij gevonden en ook maar gekocht. Het vooruitzicht om straks in de avond buiten te zitten en je maaltje daar klaar te maken is om ongeduldig van te worden. Naast de buitengrill ook wat kleine dingen gekocht. Met name wat onderdelen. Er gaat nog wel een wat stuk. Dus ook wat extra onderdelen gekocht zodat we ook wat in reserve hebben. Maar dat was donderdag.

Op tijd vertrokken

Vandaag, vrijdag, om half negen vertrokken wij uit Schijndel om een kleine tweehonderd kilometer te reizen naar een camperplaats in België. Onderweg op een parkeerplaats langs de snelweg een kopje koffie. Zoals gezegd we doen het rustig aan. Nu nog met snelwegen. Dat willen we in Frankrijk niet meer doen. Dan binnendoor over de nationale routes van Frankrijk. Veel meer binnendoor en dus nog veel meer de tijd nemen.

Via noord- midden- en Zuid-Limburg, en dus onder Maastricht door, gingen we om ongeveer half elf de Belgische grens over. Altijd weer een speciaal momentje. Niet zozeer omdat het België is maar meer omdat je weer een landgrens passeert. Dat geeft bij mij in ieder geval een extra zetje aan het vakantiegevoel. Morgen twee keer de grens over en hopelijk dat zetje naar het vakantiegevoel. Eerst Luxembourg en daarna Frankrijk. Als ik dan nog niet in vakantiestemming kom, dan weet ik het niet meer.

Vandaag in ieder geval net onder Luik in het plaatsje Hamoir gevonden met de Parking Hamoir. Een parkeerplaats voor campers gelegen aan een leuke rivier, L' Ourthe, en een kabbelend beekje. Als je lang naar het meanderende beekje luistert val je vanzelf in slaap. Zo kom je nog eens ergens. Het voordeel van het reizen met een camper. De camperplaats heeft niet heel veel te bieden, schoon water en je kan er het chemische toilet legen en schoonspoelen.

Een gemoedelijke dag

De dag verliep zoals gezegd gemoedelijk. Eenmaal aangekomen op de camperplaats zijn we in het plaatsje boodschappen gaan doen. Iets voor de lunch en iets voor het avondeten. Teruggekomen bij de camper zijn we naast de camper in een heerlijk zonnetje gaan zitten.

Ineke wat haken en ik wat lezen. Naar muziek luisteren en bijna in slaap vallen. Het heerlijke camperleven. Ik heb het al eens vaker gezegd, bijna elke dag een andere voortuin die je zelf niet eens hoeft te onderhouden, maar natuurlijk wel netjes achterlaat. En deze is nog gratis ook.

Ook hebben we plannen gemaakt voor de reis van morgen. Niet te veel plannen aangezien je nooit weet of die plannen ook uitkomen. Maar een doel stellen voor wat betreft een overnachtingsplaats is wel handig. Eigenlijk moet je meerdere plekken hebben aangezien het momenteel erg druk is met camperaars. Dus plaatsen zijn snel bezet. Dat is niet verwonderlijk met de grote toename in de verkoop van campers.

Het wordt morgen in ieder geval Frankrijk. We hebben als doel om net onder Nancy een plekje te zoeken. Wederom vroeg weg om ook weer vroeg in de middag daar aan te komen. Geeft ook net weer iets meer zekerheid van een plek om te overnachten. Al hebben we wel wat alternatieven op het oog. Maar het geeft ook de mogelijkheid om nog even boodschappen te doen. Om weer even wat te schrijven en wat dingen bij te werken.

De avond valt

Als ik dit schrijf zit Ineke weer te haken. Buiten begint het een beetje schemerig te worden. Het beekje laat, op de achtergrond, van zich horen. Ik ben benieuwd wat dit voor invloed heeft op ons slapen vannacht.

Morgen weer een nieuwe voor- en achtertuin. In een ander land. Nu België, morgen Frankrijk. En dat zal voorlopig wel even het land zijn waar wij zullen verblijven. Maar zoals gezegd, met een camper moet je niet al te veel plannen maken dus je weet maar nooit.

Het gaat ons goed.

Ons plakbandpensioen blog

Hangmat van Tropilex
door Onno 12 feb., 2024
Na ruim twee jaar reizen in een camper is het tijd voor het ophalen van mooie herinneringen. Dat doe ik al mijmerend in een hangmat. Mijmer met mij mee.
Uitzicht op een heel mooi meer
door Onno 18 jun., 2023
We zijn 8 maanden aaneengesloten op reis door diverse landen richting de zon in zuid Europe. We verblijven langere tijd in Portugal, daarna Spanje en dan Frankrijk. De reis begint op woensdag 28 september 2022 en eindigt 31 mei 2023.
Altijd onderweg met de Starlink
door Onno 21 mrt., 2023
De ins- en outs over de data-satelliet Starlink. Wat vind Ons plakbandpensioen ervan en wat komt er allemaal bijkijken. De voors en tegens. Uitkomst of overdreven? We bespreken het allemaal.
The road to happyness
door Onno 03 mrt., 2023
Er zijn verschillende "soorten" camperaars. Welke zijn dat dan en in welk hokje past Ons plakbandpensioen dan? Vijf "soorten camperaars, er zijn er vast meer, gedefineerd in deze blog. The bottom line? We houden allemaal van de (relatieve) vrijheid van het camperen. En daar gaat het uiteindelijk om.
PostNL track&Trace
door Onno 05 feb., 2023
Ervaring met het versturen van een pakket van Nederland naar Spanje. Doe dat niet met een vervoerder die niet het hele traject in eigen hand heeft. PostNL heeft dat bijvoorbeeld niet, DHL heeft dat bijvoorbeeld wel.
Op Finca Ángela, Utrera
door Onno 12 jan., 2023
We vragen ons af of het overwinteren iets voor ons is. Ja en nee. Gedurende de winter naar het zuiden ja. Langer dan vier á vijf weken op één en dezelfde plek, nee. Dat hebben wij nu ondervonden en dat is goed. Weer een stukje wijzer voor het reizen met de camper. Het gaat ons goed.
Camperperikelen
door Onno 28 nov., 2022
In en om de camper zijn een aantal werkzaamheden die nou eenmaal bij het camperen horen. Ik heb een aantal zaken opgeschreven en zal ze in deze blog met jullie doornemen. Uiteraard hou ik mij aanbevolen om van jullie te horen over werkzaamheden die ik mogelijk ben vergeten. Op dit moment beschrijf ik alleen de werkzaamheden, maar mogelijk dat ik ze later zal voorzien van korte filmpjes.
Ineke en Onno, overwinteraars
door Onno 02 nov., 2022
Ik ben nog jong en moet nog helemaal niet aan overwinteren denken. Toch is het de planning. De camping waar we nu staan is er al geschikt voor, maar de camping waar we nog naar toe willen al helemaal. Misschien nog wel veel meer dan ik nu voormogelijk hou. Er schijnt van alles te zijn en ook nog eens heel dichtbij. 200 Staanplaatsen heeft de camping alleen al voor campers, als ik het goed heb gelezen.
Quinta do Maral - naturist camping
door Onno 30 okt., 2022
Naturisme en wat betekend dat eigenlijk. En hoe past dat bij Ons plakbandpensioen. Een blog over bezochte camperplaatsen waar naturisme wordt beoefend en naaktrecreatie is toegestaan en soms, min of meer, verplicht is.